waarom hoor je alle geluiden niet als één samengestelde trilling en dus als één geluid?

Waarom vormen de geluidstrillingen van de omgeving niet een samengestelde trilling, zodat je dit als één geluid hoort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt door de zintuigwerking, geluid komt binnen als een chaotische golf (zoals een WAV file die je in een geluidsprogramma kunt bewerken) via het trommelvlies en de gehoorbotjes.

In feite zijn er twee mechanismen waarmee je de geluiden als het ware uit elkaar trekt. Lage tonen kun je simpelweg onderscheiden door het aantal pulsen dat per seconde de hersenen binnenkomt. Dat wordt het radioprincipe genoemd. Over de hersenanatomie ben ik niet zeker, dat zou je nog na kunnen zoeken, maar je kun je voorstellen dat bepaalde groepjes hersencellen worden geprikkeld als er precies 80 keer per seconde een signaal binnenkomt en andere groepjes als er 150 keer per seconde een signaal binnenkomt.

Bij de hoge tonen is het verhaal iets anders. Daar worden de trilhaarcellen op het basaalmembraan gestimuleerd afhankelijk van hun positie. Hoe dichter bij het breedste stuk hoe stijver het membraan en hoe hoger de frequentie waarbij het membraan in resonantie komt. Hier zal het signaal dus direct naar de hersencellen voor het betreffende frequentiegebied worden gestuurd.

Het bewustzijn (en onderbewustzijn?) krijgen het geluid dus aangeleverd als een aantal al dan niet harmonieuze tonen en ook wordt er binnen de hersenen nog andere informatie binnen uit het geluid gefilterd waardoor je de richting en de galm van de ruimte kunt aanvoelen. Veel blinden kunnen op deze manier van een soort sonar gebruik maken, je kunt je voorstellen dat je het wel merkt of je in een grot of grote kerk of een flink gestoffeerde kamer binnenloopt, maar het schijnt dat sommige blinden aan de echo en klank van hun eigen clicks kunnen horen of ze langs een auto of een boom lopen. In hoeverre dat werkelijk zo is daar zijn de meningen over verdeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om het zo simpel mogelijk uit te leggen:
Omdat er bij elk geluid weer een nieuwe geluidsgolf ontstaat. Deze is dan op zijn begin punt alweer anders dan dat het andere geluid ervoor is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk geluid heeft een eigen frequentie. Frequenties kun je wel gelijktijdig (laten) horen, maar je kunt ze niet met elkaar mengen tot één frequentie. Daarbij komt ook nog dat in je gehoororgaan het "korenveld" van geluidzenuwen van verschillende lengte zijn, waardoor ze de verschillende frequenties omzetten in hoorbaar geluid.
jc54
11 jaar geleden
Geluiden vormen wel degelijk een samengestelde trilling. Maar we "onderscheiden" in die trilling verschillende bronnen. Dat onderscheid zit niet in de trillingen, maar in ons hoofd.
Net als meubilair. Dat is een samenstel van dingen, maar we onderscheiden daarin toch een tafel, een stoel, een bed, etc.
Reddie
11 jaar geleden
Geluid komt wel degelijk binnen in je gehoor als een samengestelde golf. Doordat je 2 oren hebt en ook beschikt over een behoorlijk geavanceerd brein kun je onderscheid maken tussen bepaalde geluiden. Richting en afstand kunnen herkennen, ookwel plaatsing genoemd, is een belangrijke factor voor het kunnen onderscheiden van geluid en word alsmede mogelijk gemaakt door het hebben van 2 oren. Een andere factor is het kunnen herkennen van harmonische boventonen structuren wat ervoor zorgt dat je klanken kunt onderscheiden. Zo zijn er nog veel meer op te noemen. Het brein kan ook gefopt worden door het gebruik van psychoakoestische effecten die inspelen op hoe het gehoor zelf en het brein in elkaar zit.