Hoe werkt natriumhypochloriet ontsmettend?

Vaak wordt er bleekmiddel (Chloor) gebruikt in het huishouden om dingen schoon te maken (sanitair bijv.), maar hoe werkt dat precies? Wat maakt bleek zo'n goede schoonmaker en wát maat het schoon?

Het blijkt dat bleek maar een milde oxidator is. Werkt bleek dan als een soort zuur en welk atoom is daar voor verantwoordelijk?

En dood het ook bacterien of ontvet het ook?

erotisi
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het RUIKT vooral schoon. En het zal best schoonmaken, maar voor het milieu is het natuurlijk gewoon ongelofelijk smerig.
Edraket
7 jaar geleden
Bleek is totaal niet slecht voor het milieu.
Het bestaat louter en alleen uit atomen die elke dag in lichaam aanwezig zijn, in de vorm van keukenzout en lucht.

Antwoorden (2)

Dat komt omdat het hypochloriet ontleedt in zoutzuur en zuurstof.

De zuurstof ONTSTAAT in de waterige oplossing en is daarom bijzonder reactief.
Hij oxideert bacteriën en schimmels onmiddellijk.
Vervuilde handdoeken en beddengoed worden weer schoon omdat de zuurstof organische vervuiling omzet in CO2 en water.
Bij wortelkanaalbehandelingen wordt hypochloriet gebruikt om de tandwortel te desinfecteren.

HClO ->HCl + O

(O in statu nascendi)
De zuurstofatoom moet zich nog verbinden met een andere zuurstofatoom tot O2
Edraket
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
In een fles bleek zit dus natriumhypochloriet in een oplossing van <5% en natriumhydroxide (NaOH).
Dat laatste is een sterke base en verdringt zwakkere basen uit hun zouten natriumhydroxide is zeer corrosief . Maar wat ik niet goed begrijp is wat er nu precies in die fles zit. Want als NaOCl in oplossing HCl wordt en O dan lijkt me die O niet zo'n lang leven beschoren (nascendi) omdat die snel met een ander O tot O2 komt. O2 lijkt me al niet zo reactief meer als het uit de fles komt.
Blijft over HCl , dat is een sterk zuur, maar als dat in de fles zit samen met NaOH dan krijg je water en zout. Waarschijnlijk zal er dan een evenwichtsrelatie zijn tussen die stoffen waarbij als ze uit de fles komen, gedeeltelijk HCl zal zijn en gedeeltelijk NaOH. HCl is natuurlijk een sterk zuur en NaOH een sterke base. Ik neem aan dat HCl dan goed werkt omdat dit zuur veel electronen uit de bacterien of vetten zal trekken zodat deze uit elkaar vallen evenzo voor NaOH dat misschien H+ uit die vetten en bactieren halen?? Enfin het is nog een beetje onduidelijk dus wat er allemaal kan gebeuren. Ik begrijp dan ook niet goed dat zuurstof organische vervuiling omzet in CO2 en water. Wat bedoel je dan met organische vervuiling en toch weer die zuurstof.....
tinus1969
7 jaar geleden
Na enig twijfelen toch maar een min. Er ontstaat geen vrij O (of hoogstens als kortlevend intermediair) en die hele beschouwing leidt af van het belangrijke punt, namelijk dat hypochloriet een sterke oxidator is.
Edraket
7 jaar geleden
@tinus1969
Wel zeker ontstaat er vrij zuurstof
https://nl.wikipedia.org/wiki/In_statu_nascendi
Hypochloriet is een sterke oxidator, die allerlei vervuilingen kan oxideren. Ibn de aanwezigheid van chloor ontstaat bovendien chloorgas, dat zelf ook weer giftig is.
tinus1969
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar hoe werkt die oxidatie dan precies?
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi, nou gewoon, via de halfreactie
ClO- + H2O + 2e- > Cl- + 2 OH-
erotisi
7 jaar geleden
Hoe kom je aan ClO-? En kun je dan zeggen dat in die fles bleek, Cl- en 2 OH- zit? En dus voornamelijk bacterien en vetten afbreken door positieve ionen los te trekken?
tinus1969
7 jaar geleden
@erotisi ClO- = hypochloriet
erotisi
7 jaar geleden
Ja dat weet ik maar in de fles zit natriumhypochloriet