Is een polaire atoombinding ook sterker dan een normale atoombinding?

Een dipoolmolecuul heeft een +kant en een -kant. Hierdoor trekken de atoom in het molecuul elkaar erg sterk aan. Maar is het hierdoor dan dus ook sterker dan een normale atoombinding?

Of is dus alleen een +kant, -kant en dat ze zich kunnen richten op iets wat lading heeft en that's it?

B.v.d.!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

jazeker is een polaire binding sterker dan een covalente binding, dit is goed terug te zien in de smeltpunten van deze zouten. bijvoorbeeld Na+ en Cl- vormen samen keukenzout met een smeltpunt van 801 C. terwijl een Cl2 verbinding een smeltpunt heeft van -101 C. dit komt omdat de ladingen naar elkaar toezitten in een roostervorm waarbij aan alle kanten van natrium een chloride ion zit en daar weer naast een natrium ion.

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens spreek je bij zouten niet van moleculen maar van roosters. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kristalrooster
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zouten hebben geen polaire binding, maar een ionaire binding. Dit is puur de aantrekkingskracht tussen + en -. Om een polaire binding te hebben moeten elektronen worden gedeeld. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionaire_binding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oeps jij gelijk, clou blijft wel hetzelfde.
Ik heb er nog even over na gedacht en volgens mij kun je dit niet in zijn algemeenheid stellen. Hoewel er wel voorbeelden zijn waarbij het opgaat. Er zijn namelijk ook heel veel andere dingen die de sterkte van een binding bepalen.

Een goed voorbeeld waarbij jou stelling opgaat is bij halogeenalkanen. Hier geld hoe polairder de binding hoe sterker (C-I < C-Br < C-Cl < C-F). C-I is apolair en C-F is polair.
Daarentegen is een apolaire binding als H-H of C-H weer sterker als deze halogeenalkanen en een polaire bindgen als C-O. Bovendien zijn dubbele of driedubbele bindingen altijd sterker, dan enkele polaire bindingen.

Om een beter idee te geven over hoe je moet je het volgende in overweging nemen. Atomen kunnen bij elkaar gehouden worden door elektrostatische interacties (aantrekking tussen + en - lading) en het delen van elektronen (covalente binding binding). Ionen bijvoorbeeld worden puur door de aantrekking tussen + en - gebonden. Dit is een sterke interactie (lees antwoord van mic747). Daarentegen werkt apolaire binding puur door het delen van elektronen in een covalente binding binding. Een polaire binding zit een beetje tussen de twee in. Nu is het zo dat hoe polairder de binding hoe sterker de + - interactie en hoe zwakker de covalente binding. Welke interactie het sterkst is hangt af van hoe de elektronen worden gedeeld (soort covalente binding) en de afstand tussen de atomen. Dus de polariteit van de binding is net altijd doorslaggevend voor de sterkte van een binding.
Bronnen: