Hoeveel weeg je als je je in 't centrum (zwaartepunt) van de aarde zou bevinden?

Niks? Omdat de zwaartekracht aan alle kanten even hard trekt?
Je zou misschien denken dat je dan veel materiaal boven je hoofd hebt die je plat drukt. Maar drukt dat materiaal wel als je echt in 't centrum bent? Want ook andere materie aldaar zal aan alle kanten ongeveer evenveel zwaartekracht voelen. Toch?
Dus je zou (als je er kon komen) er een eenvoudige stalen bol kunnen neerzetten waar je dan in kunt zweven, en die bol drukt dan _niet_ ineen door de materie er om heen?

Of maak ik een denkfout.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenvraag: waar haal je toch steeds die interessante vragen vandaan?

Antwoorden (3)

In principe zou de zwaartekracht aan alle kanten aan je 'trekken', wat neer zou komen op gewichtsloosheid.
Een klein probleempje is dat de temperatuur daar zodanig is, dat alle ons bekende materialen zouden smelten.
En, inderdaad, probleempje om er te komen, behalve voor Jules Verne.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, de druk daar. Dat stallen bolletje moet niet alleen de temperatuur, maar ook nog eens 3.5 megabar weerstaan. Moeilijk, moeilijk. :)
Zie bron:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Because of the immense pressures created by gravitational forces, the earth's core could have been squeezed to a solid'... Hmm dus tja ik maak dus ergens een denkfout. Blijkbaar.
Je weegt daar niets. Simpel weg omdat het volstrekt onmogenlijk is je daar te bevinden. Een denkfut dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm is een hij. De avatar is zijn favoriete Japanse zangeres.
AWM
14 jaar geleden
Hoe heet die zangeres?
Precies in het midden van de aarde heerst inderdaad gewichtsloosheid (ik denk de zon en de maan voor het gemak maar even weg, evenals de beweging van de aarde rond de zon en rond het midden van de aarde-maan-systeem).

In jouw holle bol zou je dus kunnen zweven - afgezien van wat praktische probleempjes als temperatuur en druk.

Buiten het middelpunt is wel zwaartekracht. Heel weinig als je nog vlak bij het middelpunt bent, steeds meer naarmate je hoger komt, maximaal aan het oppervlak.

Door die zwaartekracht wordt elk stukje aarde naar beneden getrokken, richting het middelpunt. Het zware materiaal vlakbij het midden telt relatief weinig mee, omdat het maar zwakjes naar het midden wordt getrokken. Het lichtere materiaal in de buitenste regionen van de aarde telt relatief zwaarder, doordat het aan meer zwaartekracht onderhevig is.

Feit blijft dat al het materiaal boven je naar beneden wordt getrokken. Daar komt dus in totaal een enorme druk vandaan.

Precies hetzelfde geldt in het centrum van de zon. Ook daar heerst gewichtsloosheid, maar de druk is er hoog genoeg om kernfusie mogelijk te maken.

Gewichtsloosheid en grote druk - dat gaat dus prima samen.