Wanneer kom je bij een vallende lift los van de grond?

Laatst is op mijn werk een lift 3 verdiepingen omlaag gevallen voordat de rem in werking trad.
Bij hoeveel verdiepingen vrije val zouden de inzittenden los komen van de liftvloer ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ajakkes.... ik zou nooit meer gaan werken !

Het beste antwoord

Bij een goed werkende lift met hefkabels,mag je de stalen hefkabels doorslijpen ,dan zal de lift misschien 1m vallen ,maar dan direct blokkeren door de vanginrichting.

Bij een hydraulische lift is er aan de piston een leidingbreukventiel dat in werking treed bij plots drukverlies die juist hetzelfde resultaat heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij werkte dus niet goed. Is nu in onderzoek.

Andere antwoorden (5)

Als de lift echt vrij kon vallen, dan word je meteen 'gewichtloos'. Of je los van de grond komt, hangt er dan vanaf of je je afzet. Maar de klap die je dan krijgt als de rem in werking treedt lijkt me erg pijnlijk.
AWM
14 jaar geleden
Meteen als die valt en jij raakt alleen de grond NET nadat de lift de grond raakt en dat is hard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens in een lift gezeten die viel (ook op een bouw) De kabel brak en na een klein stukje vallen kwam de rem in werking, dit betekent niet dat je patsboemknal in een keer stil staat, het is meer als bij een Auto die zijn ABS gebruikt. Ik moet wel zeggen dat het de meest nare ervaring is die ik ooit heb meegemaakt, we stonden met een kleine 30 man in deze lift en iedereen kwam er lijkbleek uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus echt fysieke pijn was er niet, en doordat het maar een klein stukje was kwam ik ook niet los van de grond, je voelt wel dat je "onderweg" naar gewichtloos bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een vacuüm valt alles even snel.
De lift ondervindt luchtweerstand, maar dat wat zich in de lift bevindt niet en zal dus even snel vallen als de lift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het luchtledige vallen alle voorwerpen even snel, dus een kilo lood valt neeven snel als een kilo veren. De lift zal in jou voorbeeld iets langzamer vallen dan de persoon in de lift, daar de lift niet alleen luchtweerstand ondervindt maar ook weerstand van de zijgeleidingen waarlangs hij naar beneden valt en mogelijk de kabelwielen waar over de kabels lopen. De persoon in de lift blijft dus met de voetjes op de "grond".