welk scheikundig proces vind er plaats bij een brandende lamp?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welk type lamp?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er stromen heel veel elektronen door de gloeidraad heen en daardoor wordt de gloeidraad warm en gaat hij lichtgeven. Maar of dat niet meer met natuurkunde te maken heeft dan met scheikunde betwijfel ik.
Zo is het i.i.g. bij een gloeilamp.

Het beste antwoord

Dat proces heet Het Van Arkel-de Boerproces, ook wel aangroeiproces.

In een halogeenlamp wordt gebruikgemaakt van dit proces. Door de hoge temperatuur sublimeert wolfraam deels, en slaat het neer op het veel koudere glas. Kleine hoeveelheden jodium en chloor zetten het wolfraam, voornamelijk dat op het glas, vervolgens om in respectievelijk wolfraam(III)jodide (WI3) en wolfraam(IV)chloride (WCl4). Door de veel hogere temperatuur van de gloeidraad zelf verschuift het evenwicht naar de zijde van de reactanten, zodat het wolfraam op de gloeidraad wordt afgezet en zo de sublimatieverliezen deels terugdraait. Aangezien de hoogste temperaturen optreden op de plaatsen waar de gloeidraad het dunst is, slaat het materiaal het snelst neer waar de grootste behoefte bestaat ter voorkoming van doorbranden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Arkel-de_Boerproces
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat heet het enkel bij een halogeenlamp lijkt me.
erotisi
7 jaar geleden
Ja dat klopt , maar voor bijv een gloeilamp of tl lamp zie ik niet zo snel chemische processen. Wel natuurkundige processen.
Thecis
7 jaar geleden
Bij gloeilamp en tl-lamp en LED lamp zijn het inderdaad alleen fysische verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
top bedankt
Teebeetessie
10 maanden geleden
Is dit een chemische reactie en/of explosie