Waardoor gaan ongepolariseerde lichtstralen toch voor de helft door een ideale polarisator?

Zonlicht bestaat uit ongepolariseerd licht, dat wil dus zeggen dat de lichtstralen alle mogelijke richtingen zijn gericht.
Als je nu een polarisator gebruikt die bijv. alleen horizontaal gepolariseerd doorlaat blijkt toch dat 50% van alle licht wordt doorgelaten.

Maar eenvoudige statistiek zou toch moeten uitwijzen dat alleen die zonstralen doorgelaten worden die horizontaal lopen. Maar als het licht alle richtingen heeft hoe kan het dan dat toch zoveel lichtstralen doorlaat en niet alleen de precies horizontale golven, die eerder iets van 0,003% bevat van het totale zonlicht, wat dus een erg zwak licht zou geven.
Toch gebeurt dat niet, hoe kan dat?

erotisi
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Stel je hebt een filter dat verticaal gepolariseerd licht doorlaat.
Een lichtstraal met een elektrisch veld dat verticaal varieert zal dus doorgelaten worden.
Als je nu een "scheef" gepolariseerde lichtstraal bekijkt, kun je de elektrische veldsterkte ontbinden in een verticale component en een component loodrecht daar op.
De verticale component wordt doorgelaten, de andere wordt geblokkeerd.
De lichtstraal wordt dus als het ware verzwakt, maar niet geblokkeerd.
Alle polarisatierichtingen zullen dus bijdragen aan het uittredende licht.
Reddie
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
+
Hele kleine toevoeging op de laatste zin. Alle polarisatierichtingen met een parallelle component zullen bijdragen aan het uittredende licht. De enige die niet bijdraagt is de lichstraal waarvan het licht precies loodrecht gepolariseerd is.
Dit volgt al wel uit het verhaal, maar dit is meer bedoeld als aanvulling
Reddie
7 jaar geleden
Ook een bijdrage nul is een bijdrage ;-)