Er wordt wel alcohol (ethanol) gemaakt van papier (cellulose).

"Een aantal micro-organismen zijn gewijzigd, zodat ze complexere substraten zoals cellulosehoudende of ligno cellulose afval in alcohol kunnen converteren. Deze "superbugs" worden vervolgens gebruikt om meer complexe substraten zoals bagasse, stro en papierafval te converteren in alcohol."
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard indien je misbruik/gebruik maakt van organismen kan papier gewoon worden omgezet in glucose en dus ook alcohol. Vervolgens de "resten" papier gewoon laten rotten in de bodem van een boom en van die boom weer papier maken. Wel vergezocht.
bamibal
12 jaar geleden
Bij de productie van alcohol komen altijd micro-organismen kijken (gist).

Andere antwoorden (2)

Papier bestaat eigenlijk alleen uit cellulose. Er zijn bacterien die de cellulose af kunnen breken en hier alcohol uit konnen vormen. Na dit process blijft nagenoeg niets over. Dus ja, je kan papier omzetten naar alcohol. Maar nee, van de resten kan je dan geen papier meer maken. De cellulose die nodig is hiervoor is namelijk omgezet naar alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet alleen, maar wordt ook reeds gedaan. Overigens gaat het niet om consumptie-alcohol maar om biobrandstof.
Cellulose grondstoffen, die een breed scala van materiaal uit maïs stengels, hout, stro en katoen, oude kranten (papier) en trash omvatten, zijn in potentie goede bronnen van alcohol. Indien volledig geconverteerd, bijvoorbeeld, zou een ton van oude kranten een opbrengst van 70 liter alcohol. Cellulose materialen zijn ook zeer goedkoop en vaak ook gratis. Cellulose wordt omgezet door enzymen of zure hydrolyse.

Van de reststoffen kan jammer genoeg geen papier meer worden gemaakt.