Bij een loodaccu is dat zo. De dichtheid van accuzuur neemt toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar wat wil je daarmee zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaaaaap
Nee, een batterij werkt dmv een chemische reactie. Als je de batterij oplaad doe je een omgekeerde reactie.

Bij zo'n reactie is het totaal aan electronen gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bij chemische reacties verandert de totale massa niet.

Toegevoegd op 18-06-2009 12:53:56
Wanneer je een beetje op internet zoekt, lees je wel dat het omhulsel van de batterij wat zachter schijnt te worden als de batterij uitgewerkt is. Dat zorgt er misschien voor dat het lichter aanvoelt.

Het verschil in gewicht tussen verschillende merken batterijen is trouwens wel duidelijk voelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want een geladen accu bevat meer electronen.
Een electron weegt 9.10938215(45)×10−31 kg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt in elk geval 't verschil in gewicht niet voelen.
Een stofdeeltje wat tijdens 't opladen op de oplader valt, is wellicht al zwaarder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook hieronder. Klopt dus niet, sorry :) Er is sprake van een gesloten stroomkring, er komen dus evenveel elektronen uit als erin gaan. Het ontladen van een batterij heeft dan ook niks te maken met het onttrekken van elektronen maar het reageren van enkele chemische stoffen via een redoxreactie.
In theorie: ja, de massa van een batterij neemt toe tijdens het opladen. Tijdens het opladen nl. stop je deze 'vol' met electronen. Deze electronen zorgen nl voor de spanning en stroom. Echter omdat de massa van een electron bizar klein is (ca 9,1 E-31kg) is dit in de praktijk volledig verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De claim van toegenomen elektronen klopt niet, sorry :) Dan zou de batterij namelijk een negatieve lading krijgen waar je U tegen zegt.

Er vinden chemische reacties plaats (redoxreacties) door aan de ene stof electronen toe te voegen en ze bij de andere te onttrekken. Per saldo is dat dus nul in de batterij. Wanneer je vervolgens de stroom/spanning nodig hebt van de batterij, vindt de reactie andersom plaats dan bij het opladen. De elektronen worden door een draadje geduwd, en dát is de stroom. Maar de batterij werkt pas als je ook de andere kant hebt aangesloten, want daar moeten de elektronen weer terugkomen in de batterij. De stroomkring moet "gesloten" zijn.

Of de loodaccu een uitzondering vormt (bijv door een reactie met de lucht?) weet ik niet zeker. De normale batterij vormt een gesloten systeem, en zal dus niet in massa veranderen.