Waardoor is het zo moeilijk om de verhoudingen van de ingrediënten van coca cola te bepalen?

Het recept van coca cola is nooit vrijgegeven. Coca-Cola wordt in talloze landen geproduceerd, maar wat ze maken in al die fabrieken is water, CO2 en suikers of zoetstoffen toevoegen aan een siroop die geproduceerd wordt in de fabriek van Coca-Cola in Atlanta, waar het hoofdkantoor van het bedrijf staat.
De ingrediënten van deze siroop zijn op zich wel bekend. Met andere woorden: er is geen geheim ingrediënt. Het is de verhouding tussen deze, met name de kruiden, en de manier waarop deze verwerkt worden wat in de geheime formule staat, en wat wél geheim is.

Maar kunnen chemici bijvoorbeeld door een heel precies onderzoek niet gewoon er achter komen wat precies te verhoudingen zijn van die ingrediënten en hoe die kruiden tot die ingrediënten te verwerken zijn? Waardoor is dat toch zo moeilijk? Kun je niet gewoon (ok, gewoon is misschien wat simpel) moleculen tellen?

Al zal dat namaken geloof ik niet mogelijk zijn omdat alleen coca cola het recht heeft op het gebruiken van cocabladeren. Maar in een ander land zou dat toch wel moeten kunnen.

http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/dranken/vraag/483286/geheime-formule-coca-cola-nooit

http://www.gizmodo.com.au/2011/02/coca-colas-secret-recipe-finally-revealed/

http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/vraag/720/ingredienten-coca-cola

erotisi
7 jaar geleden
1K
Thecis
7 jaar geleden
Simon vat het meest cruciale goed samen. De samenstelling kan je vrij gemakkelijk bepalen. Gewoonweg moleculen tellen gaat niet lukken, na een paar miljard raak je de tel kwijt ;-) Maar met verschillende analysemethodes kan je daar relatief simpel achter komen. Dan weet je inderdaad de samenstelling, maar hoe je er toe komt, dat weet je niet. Het productieproces is heel moeilijk na te gaan vanuit je eindproduct.

Antwoorden (1)

Theoretisch is het mogelijk de verhoudingen van de ingrediënten te bepalen.
Maar dit onderzoek is kostbaar en zou weggegooid geld zijn: je mag de cola toch niet namaken.
Daarnaast weet je na analyse nog niet hoe je de drank moet namaken: in welke volgorde worden de ingrediënten toegevoegd, hoe lang meng je ze voor je het volgende ingrediënt toevoegt, wat voor mixer(snelheid) gebruik je, etc.

Toegevoegd na 10 minuten:
Eén van de eerste recepten van Coca Cola is overigens gewoon te downloaden:
http://www.thisamericanlife.org/sites/default/files/TAL_original_recipe.pdf

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: je mag de cola wel namaken, maar de kans is dus klein dat dit uiteindelijk lukt.
Coca Cola heeft zelfs nooit een octrooi voor het recept aangevraagd.
SimonV
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Bovendien is het 'geheim' ook al een paar keer uitgelekt.
Maar daarmee blijft je stelling staan: je mag de cola toch niet namaken.
(+)
Summo
7 jaar geleden
Ik vraag me af of die stelling over dat niet na mogen maken wel klopt, als er al een octrooi op de samenstelling was, is dat al lang verlopen EN daar zou het recept dan precies in moeten staan. Er zullen wel rechten zijn op uiterlijk ed en die verlopen niet maar octrooien verlopen uiteindelijk en dan mag iedereen het maken, zie bijv aspirine.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zit geen patent op coca cola want on een patent te krijgen moet je het hele proces beschrijven en alle ingrediënten en dat wil coca cola nou net geheim houden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het recept van coca-cola welke openbaar is, staat een natuur ingrediënt, waar niet van bekend is hoe dat exact gemaakt wordt. Dus alsnog is het toch een geheim recept.
Overigens een patent het recht om iets te maken of een dienst te verlenen. Voor een octrooi moet je wel beschrijven hoe het doet of maakt.
In het begin was een patent een manier om belasting te heffen. En elk jaar moest je het patent om het beroep van bakker uit oefenen binnen de stadsmuren verlengen.