waaruit bestaan mensen?

nou, volgens de scheikunde bestaat alles uit moleculen en die weer uit atomen, uit wat voor atomen besta ik dan? en wat is het verband met DNA en RNA?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Heeeel veel verschillende atomen, maar vooral koolstof (C) en waterstof (H). DNA/RNA zou ik even niet weten, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bestaan uit cellen, die bestaan weer uit kleine atoompjes. In die cellen zit DNA, wat ook bestaat uit atomen, waterstof, koolstof en stikstof ketens volgens mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ezelsbruggetje: "Plants, bugs, birds, fish, bacteria and men are mostly carbon, hydrogen, nitrogen and oxygen. " We bestaan voor meer dan 2/3 deel uit zuurstof. hydrogeen en koolstof bestaat beslaat iets meer dan een kwart van ons lichaam, waarbij we ietsjes meer koolstof hebben. Het overige deel bestaat uit andere elementen waarbij de helft nitrogeen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verband DNA en RNA is dat op DNA de code staat voor alle eiwitten die we nodig hebben. Maar om deze eiwitten te kunnen maken moet de code afgelezen worden. Dit aflezen gebeurt niet in de celkern (waar het DNA is) maar daarbuiten. Om de code naar buiten de celkern te vervoeren wordt RNA gemaakt. Dat is een enkelstrengse kopie van een stuk DNA (en is ook net iets anders).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In percentages van het gewicht van een mens
bestaan wij uit volgende elementen.

1. Zuurstof (65%)
2. Koolstof (18%)
3. Waterstof (10%)
4. Stikstof (3%)
5. Calcium (1.5%)
6. Fosfor (1.0%)
7. Kalium (0.35%)
8. Sulfur (0.25%)
9. Zwavel (0.15%)
10. Magnesium (0.05%)
11. Koper, Zink, Seleen, Molybdeen, Fluor, Chloor, Jood, Mangaan, Kobalt, IJzer (0.70%)
12. Lithium, Strontium, Aluminum, Silicium, Lood, Vanadium, Arseen, Broom (trace amounts)