Waarom krijg ik, wanneer de zon schijnt, vaak een elektrische schok als ik de auto uit stap en het portier dicht doe?

Ik krijg regelmatig een schokje wanneer ik de auto uit stap en de buitenkant van de auto aanraak. Dit gebeurt eigenlijk alleen als de zon schijnt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Thecis
6 jaar geleden
Het gaat niet om het schijnen van de zon, maar dat als het mooi weer is, de lucht o.h.a. droger is en dat je daardoor meer statisch geladen bent door allerlei handelingen.
erotisi
6 jaar geleden
@Thecis Toch is mij de invloed van droog weer niet duidelijk.
Meestal luidt het argument dat vochtige lucht meer watermoleculen bevatten die de lading van objecten afhaalt of voorkomt dat het erop komt. Dat komt dan omdat water een goede geleider is zeggen ze dan en dus makkelijk lading aantrekt.
Maar feitelijk blijkt het toch zo te zijn dacht ik dat water helemaal geen goede geleider is maar juist een isolator. Het zijn dan vaak andere moleculen/atomen die in het water zijn opgelost die zorgen voor een goede geleiding. Zuiver water is dus een goede isolator.
De vraag is dan zou dat voor de lucht ook zo zijn. Is vochtige lucht een goede geleider (ic opnemer van lading) alleen doordat dat de kans biedt dat er andere atomen in opgelost zijn zodat het toch goede geleider kan zijn?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij statisch haar werkt de kam vochtig maken. Of nog beter handen onder de kraan net niet afdrogen en de plusjes komen bij de Minnen . Maar iedere x de carwash in is ook overdreven . Koude droge lucht is de tricker . Mogelijk de zon er ook nog een invloed opheeft ?
Thecis
6 jaar geleden
@erotisi
Je mag er niet vanuit gaan dat water in de lucht 100% H2O is. Daar ga je mis.

Antwoorden (2)

Dat de zon schijnt is niet zo relevant. Het gaat erom dat de lucht heel droog is.

Als je uit de auto stapt, wrijft jouw kleding over de bekleding van de auto. Daarbij word jij elektrisch opgeladen. Daar merk je niets van, tot je een metalen deel van de auto vastpakt. Zodra je dat doet, word je ontladen. Dat voel je als een elektrische schok.

Andere kleding aantrekken, of iets over de stoelen van de auto leggen, kan helpen. Zelf vind ik dat niet zo handig. Daarom pak ik al voordat ik opsta het portier vast. Als ik bij het opstaan mijzelf oplaad doordat mijn kleding over de bekleding van de autostoel schuift, ontlaad ik mijzelf direct via het portier. Daar voel ik niets van.

Probeer het ook eens op die manier. In het begin moet je er nog bij nadenken; na een tijdje ben je er zo aan gewend dat je het altijd doet, helemaal automatisch.

Cryofiel
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Is het niet eerder zo dat de auto door het rijden zich oplaadt door wrijving met de lucht en dat de auto niet kan ontladen doordat de lucht te droog is? Ik vraag me dan wel of er nog iets te zeggen valt over het soort lading. Is de auto negatief geladen en jijzelf door wrijving met de bekleding positief geladen. En kan het één ook zonder het ander, maw is het opladen (posititief danwel negatief) van de auto danwel, zoals jij stelt, het opladen van de persoon ieder op zich al voldoende om een schok te bewerkstelligen?
Thecis
6 jaar geleden
@erotisi
Ja, dat is in feite al genoeg. Probeer maar eens met je kleding een beetje te wrijven en dan een deurklink te pakken. En de auto zal wellicht ook wel wat geladen worden.
erotisi
6 jaar geleden
Verder ben ik nog wel benieuwd of er een foto elektrisch effect plaatvindt op de auto ook als deze gewoon stilstaat in de zon?
paulus811
6 jaar geleden
@Cryofiel, het portier vastpakken heeft niet zoveel zin, de meeste portieren zijn van kunststof. Wat wel helpt is of schoenen met leren zolen dragen, of voor het uitstappen de linkerhand vlak op het autodak leggen (mits het geen cabrio met stofdak is natuurlijk). Op die manier krijg je geen schok.
Thecis
6 jaar geleden
@paulus811
De meeste auto's hebben aan de binnenkant nog steeds een gedeelte metaal zitten. Het is inderdaad wel van belang dat je dat stuk pakt.
Thecis
6 jaar geleden
@erotisi
Het zal ongetwijfeld wel een beetje lukken, het vrijmaken van elektronen aan de hand van het fotoelectrisch effect, maar het zal niet zodanig zijn dat we er iets mee kunnen.
Mocht het namelijk wel zo zijn, zouden we in Afrika (of elk ander land / gebied) massaal gespoten stukken metaal neerleggen om hiervan gebruik te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je in je auto metaal vastneemt voor het uitstappen kan je toch niet ontladen. Een auto is toch een kooi van Faraday, en je kan pas ontladen door contact te maken met een aarding, in dit geval de grond bij het uitstappen.
Je hebt auto's met een rubberen strook achteraan die over de weg wrijft, waarin metalen draden zijn verweven. Dit heft de kooi van Faraday op, en kan je wel ontladen in de auto.
Cryofiel
6 jaar geleden
@paulus811, ik krijg die schok juist wanneer ik *na* het uitstappen het portier vastpak. Daarom pak ik het portier al vast voordat ik uitstap. Dan krijg ik geen schok.
Dat heet statische lading die zich ontlaadt via je hand richting de grond, als jij je ooit hebt afgevraagd waar die zwarte strookjes voor waren die achter de auto aan bungelde, nou dat was dus om op droge dagen de statische lading af te voeren naar de grond. Sommige autoshops verkopen deze nog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja die had mijn vader vroeger ook tegen mijn wagen ziekte... niet dat het hielp
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Funny, het werkt ook niet tegen de wagenziekte, daarvoor moest je zo'n armband dragen zoals Nico Haak altijd had(nouja hij probeerde die te verpatsen op Tel-sell)