Is er een verband tussen de concentratie en de massadichtheid van een stof?

Dag,
Voor mijn eindwerk moest ik bepaalde parameters van een bedrijf testen.
Een van de parameters was de massadichtheid. Het bedrijf meette eerst de massadichtheid bij kamertemperatuur en daarna werd deze door excel omgezet naar de massadichtheid bij 15°C. Vervolgens werd er getitreerd.
Ik moest in het bedrijf testen of de concentrztie zou veranderen als de massadichtheid niet werd omgezet naar 15°C. Maar zowel de massadichtheid als de concentratie verschilde ongeveer 1-2 eenheden van wat het werkelijk moet zijn.
Nu is mijn vraag; ik heb dit bij lage concentraties getest. Kan het zijn dat als ik dit bij hogere concentraties uitvoerde, dat er wel verschil zou zijn in massadichtheid en de concentratie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Om het eenvoudig te houden ga ik uit van een voorbeeld van een suikeroplossing in water.
De oplossing heeft een dichtheid (massadichtheid, soortelijk gewicht of kortweg dichtheid) die wordt gegeven in gram per milliliter of kg per liter. Deze dichtheid is temperatuur afhankelijk. Als de oplossing warmer wordt gaat de vloeistof uitzetten (het volume wordt groter), maar het gewicht blijft hetzelfde. De dichtheid wordt dus kleiner als de vloeistof warmer wordt.
De concentratie wordt in dit voorbeeld gegeven in gram suiker per liter oplossing. Dit is dus ook het totale volume van suiker én water. Als de vloeistof warm wordt gaat het volume toenemen, dus de concentratie suiker in gram per liter neemt een beetje af.
Als je bij hoge of lage concentraties de bepalingen doet heb je te maken met de uitzettingscoëfficiënt van de oplossing. De opgeloste stof heeft invloed op die uitzettingscoëfficiënt, maar over deze invloed zijn geen exacte uitspraken te doen. Daar zou je per oplossing aparte metingen voor moeten doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is bij een hogere concentratie een hogere massadichtheid en andersom?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Liezeh
NEEN, dat heb je niet goed begrepen. Als je een hoge zoutconcentratie hebt zal de dichtheid hoger zijn als dat je en lage zoutconcentratie hebt. Heb je echter een oplossing van een gas in water zoals ammoniakgas of zoutzuurgas, dan is het precies andersom.