Is er wel echt een absoluut vriespunt? Of is het de laagste temperatuur ooit gemeten, en zou het best wel eens nog lager kunnen?

Het idee schoot me te binnen dat er misschien nog wel stoffen zijn die niet bij ons bekend zijn, die wellicht nog kouder kunnen zijn dan de bekende 273 C

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Zowel door meting als door theoretische benadering is
-273.15..... echt het laagste punt.
Net zoiets als wanneer het volkomen duister is het niet nog donkerder kan worden.
Alle stoffen zijn dan vast, zelfs helium.
Het is een bijzonder gebied de ultra lage temperaturen. De Nederlandse fysicus Kamerlingh Onnes heeft veel ontdekkingen gedaan om dit punt te benaderen EN zeer bijzondere eigenschappen van materie waargenomen , vlak boven het absolute nulpunt waarbij supergeleiding
superfluiditeit (sommige vloeistoffen hebben geen viscositeit en kunnen zeer snel door een heel klein gaatje vloeien) de bekendsten zijn.
Ik heb dergelijke proefnemingen meegemaakt en het is onwaarschijnlijk wat je dan ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
bij -273.15 ... heb ik het over graden Celsius....

Toegevoegd na 11 minuten:
Voordat de vraag erbij komt , staan de elektronen dan ook stil, neen die draaien met ongeveer dezelfde snelheid om de kern van het atoom heen, anders zou immers je materiaal zich verdichten tot een klomp neutronen.
Daar zitten we niet op te wachten, omdat een atoom grotendeels uit lettelijk niets bestaat (de kern is ongeveer 50 000X zo klein als het atoom zelf), zou het supergekoelde materiaal ongeveer 50 000^3 maal zo klein zijn.
Het is dan zo zwaar dat het door zijn dichtheid overal doorheen zou vallen richting aardkern en wellicht onderweg weer opwarmen.........
De superfluiditeit van helium kan natuurlijk alleen ontstaan wanneer het vloeibaar is, dus enige graden boven het absolute nulpunt.
Dit punt kan wel benadert maar niet bereikt worden.
Je kunt immers alleen koelen als je iets hebt wat nog kouder is dan het materiaal wat je wilt koelen of via verdamping afkoeling realiseren.
Als je helium laat verdampen onttrekt het wel warmte-energie uit zijn omgeving maar als dat ontbreekt stopt dat proces...
De decimalen komen dan ook voort uit berekeningen, niet uit metingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, want dat is het punt als er geen energie is, en dus al een theoretisch punt. Het absolute nulpunt is nog niet gemeten. Kan ook niet, alleen extreem dichtbij benaderen of berekenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bij het absolute nulpunt bent staan ALLE deeltjes stil geen beweging dus kunnen ze nog langzamer bewegen nee dal kouder kan niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0 graden Kelvin is het absolute nul punt, het is theoretisch mogelijk dat ze daar Celcius of Fahrenheit later iets op moeten bijstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als alle moleculen stilstaan dat is bij 0 graden Kelvin, daarna kunnen wij ook niet meten want alles staat stil. Al zou het zo zijn dan kan je het niet meten om dat alles stilstaat en geen trilling meer veroorzaakt. Als er trillingen zijn is er nog warmte en ook nog meetbaar. Hellaas 0 is echt 0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warmte of temperatuur is een maat voor de trilling / beweging van atomen en moleculen. Als ze meer bewegen, noemen wij dat warmer en als ze minder bewegen, noemen wij dat kouder.
Nu bewegen ze minder en minder en minder en dus wordt het steeds kouder, tot het moment dat ze helemaal niet meer bewegen en dat is bij 273 graden onder nul (afgerond).
Minder bewegen dan helemaal niet bewegen gaat niet lukken, dus kouder dan dat kan het ook niet worden.
273 graden onder nul is 0 graden Kelvin.
Verder is de temperatuurschaal hetzelfde als van Celcius.

Kamertemperatuur is dus bijvoorbeeld 25 graden + 273 = 298 graden Kelvin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het spraakgebruik is koude een aparte entiteit en dat is niet zou vreemd want je voelt koude echt op je rug.
In de wetenschappelijke, echte wereld bestaat koude niet; het is alleen maar de afwezigheid van warmte.
Waren er geen sterren als de zon dan was het overal nul graden Kelvin wat we niet zouden kunnen meten omdat dan zelfs de elektronen stilstaan.
Er is geen kouder dan zonder warmte.
Dankzij de zon en haar warmte kunnen we meten en het weten en gelukkig ook leuke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb deze vraag ook gesteld. Mijn theorie is dat het nog kouder kan alleen zijn wij nog niet in staat dat te meten. Namelijk, moleculen en atomen kunnen stilstaan maar dat geldt niet voor alles wat na atomen, enzovoort komt. Het zal dan weliswaar minimale temperatuurverschil zijn.
De vraag is of het lager kan. Al is het nog zo minimaal. Het kan lager. Met onze wetenschap nog niet. De wereld houdt niet op bij atomen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Stoffen die kouder zijn is beter vertaald naar bijvoorbeeld ijzer wat koud aanvoelt en hout dat warmer aanvoelt. Bij ijzer trillen de atomen langzamer dan hout. De trillingen bepalen wat wij voelen en een maat geven 'temperatuur'

Toegevoegd na 1 dag:
Herstel, zie ontvangen reactie op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ijzer voelt kouder aan omdat het beter warmte geleidt. De warmte wordt onttrokken aan je huid, en dat ervaar je als koud aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Lakkie. Dat is een goeie. Komt dat omdat de atomen beter gerangschikt staan waardoor het beter geleid? Waar kan ik die informatie terug vinden?