Bestaat derdehands rook (zie toelichting)?

Lees bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/wetenschap/2180727/nicotine-veroorzaakt-kankerverwekkende-stof.html

Ze hebben nu dus derdehandsrook uitgevonden (ik zeg bewust niet 'ontdekt'), door de aanwezigheid van HNO2 (Waterstofnitriet, ook wel Salpeterigzuur, instabiele stof die alleen in een wateroplossing kan bestaan) dat dan vervolgens met nicotineresidu zou reageren en 'kankerverwekkende stoffen' zou opleveren (ook bij elektronische sigaretten).

Mijn vraag is dus, bestaat dit verschijnsel wel, want:

- Waar komt het salpeterigzuur vandaan?
- Welke kankerverwekkende stoffen?
- In welke mate zijn deze stoffen kankerverwekkend?
- Hoe werkt dit proces bij elektronische sigaretten?

Goed, alle vragen zal ik vast niet beantwoord krijgen, maar ik vraag me af of er in ieder geval ieman wil reageren die op basis van een reactievergelijking kan uitleggen wat deze onderzoekers menen te hebben ontdekt. En ook ben ik erg benieuwd waar nu dat waterstofnitriet vandaan komt.

Toegevoegd na 44 minuten:
Belangrijk detail is misschien nog dat dit onderzoek gefinancierd is door de: University of California’s Tobacco-Related Disease Research Program.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk dat het volgende artikel je meer duidelijkheid zal geven dan de koppentrekker van nu.nl