Wat is het effect van een voltage?

Ik weet dat het dodelijke van elektriciteit aan de stroomsterkte ligt, maar wat is het effect van een voltage op het menselijk lichaam? Is een hoog voltage op zich dodelijk/schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Alles is hierboven als geschreven maar wat er juist gebeurd niet.
Als u bv met uw hand iets omklemt waar spanning opzit zullen de spieren in uw hand samentrekken en kan men niet meer lossen waardoor de stroom door u lichaam blijft stromen wat de dood voor gevolg kan hebben als die stroom ook door uw hart stroomt want dat is ook een spier en zal volledig samen trekken en dus niet meer pompen.
Als u daaren tegen met de buiten kant van uw had stroomdelen aanraakt zal u armspier samentrekken en u hand dus wegtrekken.
Het is eveneens een verschil of u met uw links of rechts hand iets aanraakt, rechts is minder gevaarlijk omdat de stroom dan waarschijnlijk niet door de hartstreek loopt, bij zeker wel met uw linker hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is er de wisselspanning om het konstante verkrampen zoveel mogelijk te vermijden. Vroeger was dat anders met de gelijkstroom. En dat van die rechterarm is een fabeltje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet waar. Zoals hierboven al uitgelegd, is de wisselspanning gepropageerd voor het lichtnet, door Nicola Tesla, omdat transformatoren daarmee bruikbaar zijn. Het omzetten van gelijkspanning naar een andere gelijkspanning, is veel lastiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS: jumper1960 heeft overigens wel gelijk met zijn uitspraak dat het lichtnet in Nederland ooit heeft gewerkt met gelijkspanning. Maar dat is maar heel kort geweest en bleek een onhandig idee.

Andere antwoorden (3)

Zoals je zelf al schrijft: het ligt aan de stroomsterkte. Ik kan me de formule nog herinneren: spanning (Volt) is stroomsterkte (Ampère) maal weerstand (Ohm). Dus stroomsterkte is spanning gedeeld door weerstand.
Dus: een hoge spanning op zich zegt niet zo veel, want de weerstand speelt een belangrijke rol. Als je lichaam goed geleidt (dus als je weerstand laag is, bijvoorbeeld als je huid nat is), kan een lage spanning al gevaarlijk zijn. Als je slecht geleidt, kan je heel wat meer hebben. Maar als je met echt hoge voltages te maken krijgt (hoogspanning), is en blijft het levensgevaarlijk. Je weerstand zou dan zó hoog moeten zijn, dat het praktisch onmogelijk is om op een ongevaarlijke stroomsterkte uit te komen.

Dus in het kort: een spanning OP ZICH doet niks. Er gebeurt pas wat als er stroom door je lichaam gaat lopen. En de stroomsterkte hangt altijd van twee dingen af: de spanning en de weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoge voltage kunnen in principe geen kwaad, als de stroomsterkte maar laag genoeg is. Zo is de electriciteit ( 220v) uit ons stopkontakt dodelijk en de 2-10 Kv volt van een schrikdraad niet. Ook speelt de geleidbaarheid een rol, wat ik zelf heb kunnen ondervinden. Zo heb ik als klein kind een oude stekker, die beschadigd was in mijn mond gestoken, waarbij de contactpunten mijn tong hebben geraakt. De toen nog 220v gelijkspanning is via mijn tong van het ene contactpunt naar het andere gelopen.
Daarbij verkrampte mijn kaken zich rond de stekker zodat die vast zat tussen mijn tanden. Dit heeft een tiental seconden geduurd. Het geluk was dat mijn tong zo vochtig en dat daar heel veel bloedvaten zich bevinden dat de stroom niet door mijn lichaam moest gaan maar in mijn tong is blijven circuleren. Buiten een stukje van mijn tong heb ik daar niets aan over gehouden. Om zulks te vermijden is men overgegaan op wisselstroom. Dit wil zeggen dat de stroom 50 maal per sekonde wisselt van richting, wat wil zeggen dat er ook 50 maal een fraktie van een sekonde geen stroom is. Deze fractie van een sekonde is voldoende om de krampreaftie op te heffen en dat je kunt loskomen van een electrische bron.
Maar het blijft oppassen geblazen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich leuk bedacht dat men is overgeschakeld op wisselspanning om elektrocutie te voorkomen, maar helaas helemaal niet waar. De reden waarom er wisselstroom uit het stopcontact komt, is omdat overal in het circuit transformatoren zitten die een bepaalde spanning omzetten naar een andere. Hoogspanningsmasten gebruiken 380.000 volt omdat er dan lekker lage stromen lopen en in huis wordt 220 volt gebruikt omdat dat minder dodelijk is. Omdat er zoveel omzettingen plaatsvinden werkt alles met wisselspanning.
Niet om te zorgen dat kinderkaakjes weer kunnen loslaten als ze op een stroomdraad bijten. Dat is alleen maar een sympathiek extra voordeel, geen opzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veiligheid was één van de grote factoren dat men over geschakeld is, daarbij zullen er ook wel commerciele belangen zijn geweest.
Veiligheid geeft mischien een verkeerd beeld, Beter is te zeggen minder gevaarlijk, maar het blijft gevaarlijke materie laten we daar duidelijk over zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indrukwekkende uitleg, die als een pudding ineen valt wanneer je zegt dat de stroom bij de schrikdraad zeer hoog is. Volgens mij ben je over de electrische stoel bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stroom van schrikdraad is idd heel laag, de hoge spanning zorgt voor een flinke korte tik, die de dieren af moet schrikken. Overigens speelt ook aar geleiding een rol, zo heb ik het mee gemaakt, dat tijdens een dropping, iemand die drijfnat was, tegen een schrikdraad liep en daarna ongeveer een minuut of tien geen stap meer kon zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jjjgroot, inderdaad, moet je er maar eens op plassen.
Wat zeker zo belangrijk is, is de frequentie van de spanning, er zijn n.l. 2 zaken waar je lichaam schade van ondervind n.l: A. De spanning/stroom die door (meestal je huid) loopt en daar oppervlakkige brandwonden kan veroorzaken. Hier hoef je overigens niet dood aan te gaan. B. De frequentie die de spanning bezit, wat er n.l. gebeurd als je aan de 220V/50 hertz(Spanning in huis dus) zit, daar kan je hart van slag van raken, of te wel, je hart gaat fibrilleren, of te wel ongecontroleerd samentrekken, waardoor de pomp functie niet meer werkt.
Daarom is voor de meeste mensen ongeveer 42 volt 50hertz wissel spanning al gevaarlijk, terwijl voor gelijk spanning, het gevaar pas bij 110volt begint.
Natuurlijk geld ook dat sommige mensen een relatief droge huid hebben, waardoor de weerstand te hoog is, waardoor er geen stroom gaat lopen en dus geen problemen zullen optreden.
Detail, in Amerika gebruiken ze 60 hertz, dat schijnt nog gevaarlijker te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wat mij betreft nu de grootste onzin dat ik hier al gehoord heb.
Stroom gaat alleen door de huid en de frequentie gaat door het lichaam. Levensgevaarlijk onzin die je hier verklaard.
frequentie is gewoon het aantal keren dat de stroom verwisseld per seconde. Dat wil ook zeggen dat er 50 keer ook een fractie van een seconde geen stroom is genoeg om u los te trekken.
60 hertz is gevaarlijker omdat de fractie van een seconde nog korter is dan bij 50 Hertz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, Jumper1960, het wordt door jjjgroot weliswaar een beetje onhandig uitgelegd, maar hij heeft in essentie wel gelijk. Het is natuurlijk niet zo dat frequentie iets te maken heeft met het 'onder de huid dringen', maar de frequentie van de wisselspanning heeft wel degelijk een fibrillerend effect op de hartspier. En in theorie is 60Hz een heel klein beetje gevaarlijker omdat dat nog net iets moeilijker is voor je hartspier. Aan de andere kant: in Amerika is het lichtnet juist niet gevaarlijker. Ze gebruiken niet voor niets 110 Volt. Het belangrijkste argument in de discussie begin 20e eeuw waarbij men de spanning wilde vastleggen voor het lichtnet, was juist de mate van gevaar. 110 volt is veel minder gevaarlijk dan 220 volt (de helft van de spanning, dus de helft van de stroom). 60 Hz is een fractie gevaarlijker dan 50 Hz. Dus netto is het Amerikaanse lichtnet minder gevaarlijk.
PS: waarom kozen Amerikanen dan voor 60Hz? Omdat transformatoren bij een hogere frequentie effectiever werken. En waarom dan niet nog veel hoger? Omdat de spanning mechanisch wordt opgewekt met grote dynamo's en die zijn technisch gewoon begrensd. Je zou in principe veel liever een lichtnetfrequentie van (bijvoorbeeld) 100.000 Hz willen hebben omdat je dan met heel kleine transformatoren uit de voeten kan (en als fijn voordeel nooit meer een brom uit je installatie), maar het is technisch niet te doen om een dynamo te bouwen die met die frequentie werkt. De hele discussie is dus een opeenstapeling van compromis: efficiency, technische haalbaarheid, veiligheid.
Maar niet die onzin dat je tijd moet hebben om jezelf los te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik hoor dat hij zegt dat de stroom maar oppervlakkig doordringt, en Hier hoef je overigens niet dood aan te gaan. Sorry maar dat gaat mij wat te ver.
En toch heeft men de wisselstroom ingevoerd omdat deze veel veiliger is juist wegens de momenten dat er geen stroom is hoe kort ook, maar toch lang genoeg om ons nog te laten reageren, dit in tegenstelling tot gelijkspanning.