Wat is het wetenschappelijk verschil tussen muzieknoten A# en een Bmol?

Of eender welke noot met kruis # en de daaropvolgde noot met mol.

Ooit is mij dit tijdens mijn aan muziek gerelateerde opleiding uitgelegd, maar ik weet het niet meer. Zeker weet ik dat het NIET DEZELFDE klank is maar dat er een miniem verschil in frequentie zit die wetenschappelijk te verklaren/ aan te tonen/ te berekenen is. Weet iemand meer?

Toegevoegd na 5 minuten:
wetenschappelijk gezien dus...in de praktijk is a# en bmol vaak wel gelijk (zoals bij piano toetsen)....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de afstand tussen de verschillende tonen. De frequentie van een grote secunde vanaf een noot is 9/8 keer de frequentie van deze noot omdat de secunde de negende hele noot in de toonbladen is. De frequentie van een kleine secunde is 16/15de van de frequentie van de grondnoot omdat de kleine secunde de 16 noot is.

In een majeur toonladder zitten 5 grote secunde-intervallen en 2 kleine secunde-intervallen. De toonhoogte van het octaaf is dus (9/8)^5+(16/15)^2=2.05. Wat net iets meer is dan de 2 die het eigenlijk zou moeten zijn.

Wanneer je dus vanaf de grondtoon naar de bovenliggende verhoogde toon rekent, kom je op een andere toon uit dan wanneer je vanaf de octaaf naar dezelfde toon naar beneden rekent.

Op instrumenten waar de intervallen vastliggen, zoals toetsinstrumenten en bijvoorbeeld de gitaar, zit er geen verschil. Op instrumenten waar dat niet het geval is, zoals strijkinstrumenten, zal er een miniem verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij vaag bij stond is dat je een grote secunde in 9 afstanden opdeelt en dat de # dan op 4/9 ligt en de mol op 5/9. Mijn ongetraind wiskundig brein is niet meer in staat om met jouw formule uit te rekenen of dit klopt... Ik denk dat ik vanavond maar een uurtje uit moet trekken om dit weer te snappen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik even blij dat ik viool speel, haha.
Ik snap de theorie wel hoor, heb alleen door gebrek aan oefening een beetje moeite met rekenen.
Maar die twaalfde wortel van twee... ja... er begint weer iets te dagen, die staat inderdaad ergens in mijn lesboeken. Maar was dat niet juist de formule van de gelijkzwevende stemming (piano)?
Dank u!