Zoals ik het begrijp:

Het betekent dat een instabiel systeem niet kan instorten als je het continue observeert. Bijvoorbeeld; als je een deeltje hebt dat instabiel is en dus binnen een bepaalde tijd vervalt naar een ander deeltje dan zal dit niet plaatsvinden als je maar met voldoende korte intervallen het deeltje meet. Het deeltje krijgt dan als het ware geen tijd om te vervallen.

Bijgevoegde wiki pagina geeft diepgaander uitleg en onderaan zit nog een link met een programma dat je kunt downloaden om het effect te demonstreren. Ik heb dat zelf niet geprobeerd maar ga dat zeker doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Ben je zelf inmiddels al wat wijzer geworden. Toch een taai artikel. Maar weet je misschien of het zeno effect hetzelfde is als het zogenaamde waarnemerseffect?

Andere antwoorden (1)

In het boek Het spirituele brein van Mario Beauregard en Denyse O'Leary wordt het vasthouden van een idee in het menselijk brein verklaard als zou het een gevolg zijn van het kwantum Zeno-effect, omdat het brein een "kwantumsysteem" is, waarbij het te onthouden idee vergelijkbaar zou zijn met een onstabiel deeltje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Kwantum effekten zijn niet merkbaar op zo grote entiteiten.
Dit is een onzinnig holistisch verhaal.