Is er een verband tussen afstand en verkleining?

Kun je zeggen dat als je twee keer zo ver van iets af gaat staan, dat het dan ook twee keer zo klein wordt? Of is er een ander soort verhouding?
En als een spiegel twee meter van een voorwerp afstaat, en jij staat weer twee meter van een spiegel (en je ziet de weerspiegeling van het voorwerp), is het voorwerp dan net zo klein als dat je rechtstreeks van 4 meter zou kijken?
Is er een manier waarop ik dat zelf uit kan proberen, vooral hoe ik de grootte van zo'n voorwerp kan meten?

Sorry, het zijn nog al wat vragen, maar ik doe op een school een experiment met spiegels, en ik weet echt niet hoe ik moet beginnen...
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Misschien helpt de bron je alvast wat op weg! Als je naar een voorwerp in een spiegel kijkt op grootte afstand is het voorwerp verkleind. Bekijk maar eens een meetlat van een meter in de spiegel en maak een (niet ingezoomde) foto van de spiegel met zowel de meetlat op de voorgrond als de meetlat in de spiegel! Dan kan je het verband bepalen. Veel plezier en succes met experimenteren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vlakke spiegels is het vrij eenvoudig. Teken het voorwerp, het spiegelbeeld van het voorwerp en je oog (alles van de zijkant). De afstand van het spiegelbeeld tot het oog is de afstand die je waarneemt.(dus gelijk aan directe waarneming vanaf 4 meter. Dat kun je controleren door op 1 meter afstand van je oog een liniaal te zetten. De afstand langs de liniaal tussen onderkant van het voorwerp tot de bovenkant is je referentie. Als het goed is dan neem je dan dezelfde afstand waar.