waarom gaat een opgewreven ballon (met lapje stof) uit zichzelf naar de muur toe?

(als je hem er aan een touwtje dichtbij houd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De ballon wordt geladen (waarschijnlijk negatief). Hiermee beïnvloedt deze het ladingsveld van de muur. De muur heeft namelijk ook ladingen. Deze positieve ladingen in de muur zullen de negatieve ballon aantrekken, waarbij de negatieve ladingen van de muur zullen naar de zijkant wijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wrijven met een lap levert statische elektriciteit op.
De statische lading levert aantrekkingskracht t.o.v. de neutraal geladen muur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga met een kunststof kam een paar keer door je haar. Knip een vierkante centimeter papier uit de krant en houd de kam in de buurt van de snipper. Wat gebeurt er? Juist, het stukje papier kleeft tegen de kam.
Dans lekker met de voeten over een nylon tapijt en pak daarna een stalen (kruk) voorwerp vast. Wat voel je? Juist, een schok.
Alle twee voorbeelden van statische elektriciteit.
Wrijf tegen een stukje van een (kunststof) ballon en je creëert statische elektriciteit. Houd de ballon in de buurt van een neutrale muur en ja wel hoor, ze trekken alkaar aan. Je kunt ook een snipper papier in de buurt van de statische ballon houden en de snipper "kleeft" tegen de ballon aan.
Het toverwoord is: statische elektriciteit.
Dat komt door de zgn geinduceerde dipool. De ladingsdragers in de muur gaan zich organiseren in het elektrische veld van de ballon. Stel dat de ballon een negatieve lading heeft, dan zullen elektronen wat verder van de ballon af gaan zitten en de atoomkernen wat dichterbij. Netto heeft dat tot gevolg dat de positieve ladingsdragers wat dichter bij de ballon komen en de negatieve wat verder weg. Daardoor worden de aantrekkende krachten groter dan de afstotende krachten.
Het is een zichzelf verstekend effect, dat snel groter wordt naarmate de ballon dichterbij komt.