Hoe heet het als je kompas op de noordpool blijft spinnen vanwege de magnetische velden?

Ik ben op zoek naar de benaming voor het fenomeen dat wanneer je op de noord/zuidpool staat je kompas blijft spinnen. Dit in verband met mijn titel voor mijn nieuwe cd. Bij voorbaat dank!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De noordpool ligt niet vast, omdat de aarde tolt, de voortdurende veranderingen in de veldlijnen die haaks op de naald staan maken dat de naald zich niet goed kan richten en dan levert de geringste verstoring in het magneetveld verstoring in het kompas op welke "raar"gaat doen, de naald kan geen vast orientatiepunt vinden en gaat onvoorspelbaar bewegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vroeger noemden we dat een dolgedraaid kompas, nu weten we dat het kompas niet dolgedraaid is maat de veldlijnen van het aardmagnetisme aldaar voortdurend veranderen.
Men zou het dus een instabiel magnetisch veld kunnen noemen.
Het kompas is van slag daardoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bedoel je een dol(gedraaid) kompas?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zoiets. Ik kwam zelf uiteindelijk uit op Magnetische Inclinatie. Zou dit ook kunnen?
Een kompas blijft niet "spinnen" als je vlak bij de (magnetische-) noordpool bent, wel zal de naald of kompasroos uit het horizontale vlak getrokken worden terwijl geen duidelijke richting wordt aangenomen. Dat laatste omdat de magnetische veldlijnen daar verticaal verlopen. De hoek die de veldlijnen met het horizontale vlak maken noemt men de magnetische inclinatie.