Kun een paar uur terug in de tijd als je tegen de klok in vliegt?

8 maanden geleden
2.9K
tinus1969
8 maanden geleden
Nee. Alleen de klok wordt verzet naar lokale tijd. Maar je reist zelf niet terug - de wereld tijd verandert niet.
Edraket
8 maanden geleden
Nee, daarvoor vliegt het vliegtuig te langzaam.
De klok gaat pas terug als je met de lichtsnelheid reist.
Dat is een verschil van 1000km per uur tegen 300.000km per uur.
Thecis
8 maanden geleden
@Edraket
Met relativistische snelheden (snelheid in de buurt van de lichtsnelheid) ga je ook niet terug in de tijd.

Antwoorden (2)

Dat kan wanneer we praten over KALENDERDAGEN en tijdzones.

Je kunt met 1 stap terug een kalenderdag heen en terug wanneer je de datumgrens in Amerika over stapt.

Vliegend met een vliegtuig moet je sneller vliegen dan de draaiing van de aarde. Bij de evenaar is dat 1.670 km/h. Op de noordpool, nabij de aardas kun je dat in wandeltempo bijhouden, al kom je ook daar de datumgrens tegen. Op de noordpool is namelijk geen vastgestelde tijdzone. Je zou daar zelf de aarde in 24 tijdzones kunnen verdelen en dan tegen de draairichting in lopen.
De tijdzone van Antarctica heeft wél een vastgestelde tijdzone. Die is hetzelfde als de tijdzone in New Zeeland: GMT + 12 uur. Dus daar is het weer wat lastiger.

Terug in de tijd om b.v. een gemaakte fout te herstellen.... helaas, zelfs met het snelste vliegtuig kan dat niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Je zou zeggen van wel, maar je vliegt de zonsopgang tegemoet. Daardoor lijkt het alsof je terug in de tijd gaat, maar in werkelijkheid kun je de tijd niet veranderen. Als je terug naar huis vliegt, is alles weer hetzelfde.
8 maanden geleden