weet er iemand hoe ik de naam van deze structuurformule kan geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas de IUPAC regels toe
Reddie
9 jaar geleden
Wat bedoel je met " cl " ???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cl = chlooratoom

Het beste antwoord

Pas de IUPAC-regels toe.

Het lastige is hier, welke ring is de hoofdketen? Want ze zijn beiden even groot. In feite zijn het dus beiden cyclopentylgroepen:

2,2',4,5'-tetrachloor-1,1'-bi(cylcopentyl) zou daarom kunnen maar ik moet eerlijk zijn dat ik dit ook nooit zo gezien heb destijds.

Mijn gevoel zegt mij daarom dat ik er eerder het volgende van zou maken, maar ik weet niet in hoeverre dat correct is:

1,3 dichloor-2-(2,4-dichloorcyclopentyl)cyclopentaan.

Hier kies ik de hoofdketen zodanig dat de nummering zo laag mogelijk blijft. Halogeniden en alkylgroepen hebben geen voorrang op elkaar, vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat denken jullie van 1-(2,5-dichloro-cyclopentaan)-3,5-dichlorocyclopentaan. Mogelijks zijn de substitutieplaatsen anders aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou ik eerder zeggen tetrachlorodicyclopentaan (met nog wat nummertjes voor de chlooratomen), maar goed, scheikunde is niet mijn sterkste punt ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi gezien, maar dan dien je inderdaad de "goede cijfertjes" te gebruiken om de plaats van de chlooratomen aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk chloor ipv chloro en cylopentyl ipv cyclopentaan voor de zijgroep