Welke objecten zenden straling uit?

Als je met een infraroodcamera foto's kunt maken komt dat door de ontvangst van infrarode stralen. Maar er zijn vast nog lager energetische stralen.

Ons lichaam blijkt bijv. ook vaak te stralen door de warmte die we hebben. Maar als ik dan nader inzoom, geven mijn nagels dan bijvoorbeeld ook enige straling af (misschien niet vast te leggen met een infraroodcamera maar ze stralen wel??)

Hoe ver kun je daar in gaan? Een houten of ijzeren kast in mijn kamer straalt die? Of bijv. een glas water (op kamertemperatuur)? Of nog kleiner: een watermolecuul.

Is er ergens een grens te trekken door bepaalde omstandigheden (zoals temperatuur of hoeveelheid licht of soort materiaal)?

erotisi
9 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Alles boven het absoluute nul-punt zendt warmtestraling uit. Omdat het absoluute nul-punt in de praktijk onhaalbaar is, is het veilig om te zeggen dat alle materie (een beetje) warmtestraling uitzend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Wil dat dan zeggen dat een electron van bijv. een watermolecuul wordt geëxciteerd en daarna terugvalt naar zijn grondtoestand en dan een foton uitzendt? Zo ja hoe wordt die elektron dan geëxciteerd?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja. De watermoleculen bewegen en botsen. Dat is je oorzaak.
erotisi
9 jaar geleden
Je noemt dat warmtestraling. Maar zijn de langere golven van de radiostralen in die zin dan ook warmtestralen te noemen?
Of hoe noem je die stralen van die water moleculen dan eigenlijk? En voor de duidelijkheid vraag ik het nog maar even (al is je antwoord op zich helder): Alles beweegt dus en dat veroorzaakt altijd een excitatie en geeft altijd een foton af?! onvoorstelbaar ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ja, licht en warmtestraling zijn feitelijk hetzelfde. Beide vallen onder de elektromagnetische straling. En ja alles beweegt ! Zelfs materie op bijna (!) het absolute nul-punt beweegt nog iets. Dat iets is genoeg om moleculen nog te laten botsen en dus warmtestraling af te laten geven. Dat het bij die temperatuur om hele geringe hoeveelheden gaat, dat spreekt voor zich.
Erna55
9 jaar geleden
In de thermodynamica is op het gebied van warmtestraling van lichamen de stralingswet van Kirchhoff bekend: Bij thermisch evenwicht is de emissiviteit van een voorwerp gelijk aan de absorptiefactor van dat voorwerp.
Of equivalent: De verhouding van de emissiviteit van een lichtgevend voorwerp tot zijn absorptiefactor is een constante, die alleen afhangt van de temperatuur en de golflengte van de straling.
Een gas absorbeert juist die golflengten, die het in lichtgevende toestand zelf uitzendt. Een bekend proefje met keukenzout laat dit zien: het natrium in de damp vangt de gele spectraallijnen weg die natrium in een vlam juist uitzendt. Omdat deze wet afhankelijk is van de golflengte, hangt hij af van de temperatuur van het lichaam, en is hij alleen geldig in thermisch evenwicht. Voor berekeningen tussen de zon en de aarde kan deze wet dus niet gebruikt worden.
erotisi
9 jaar geleden
In het artikel van Erna staat:'Elk object dat warmer is dan de omgevingstemperatuur zendt infrarode straling uit'.
In hoeverre heeft dat invloed op jouw antwoord? Stel ik haal een glas water uit de koelkast en zet hem op tafel. Dan zou hij geen infrarode straling meer moeten afgeven. Of is je antwoord dan dat hij weliswaar geen infrarode straling afgeeft maar nog wel van een nog lagere frequentie??
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Elk object zendt infrarode straling uit. Een koud object alleen minder. Bij gelijke temperatuur als de omgeving is het verschil alleen zo klein dat het met een warmte camera moeilijk te onderscheiden is.
WimNobel
9 jaar geleden
In de eerste reactie vraagt erotisi naar straling die wordt uitgezonden wanneer een geëxciteerd elektron terugvalt. Dat is echter niet hetzelfde als warmtestraling. Warmtestraling wordt veroorzaakt door de vrije beweging en botsing van moleculen op grond van de temperatuur. Lijnstraling is straling van het terugvallen van aangeslagen elektronen naar een lagere energietoestand.
Dat neemt niet weg dat zowel warmtestraling als lijnstraling door objecten met een zekere temperatuur worden uitgezonden. Voor warmtestraling is alleen de temperatuur van belang, niet de samenstelling van het object. Lijnstraling is zeer specifiek voor de moleculen, atomen en ionen in het object. Maar kan zeer zeker ook een bijdrage leveren aan het beeld in een infraroodcamera.
erotisi
9 jaar geleden
@wimnobel. Om verwarring te voorkomen: de warmtestraling wordt toch ook veroorzaakt door excitering (na botsing) waarna een foton na terugval wordt uitgezonden. Zo niet hoe werkt het dan?
WimNobel
9 jaar geleden
Nee, ik vind dat je dat zo niet kan zeggen. De verwarring komt doordat in veel leerboeken staat "infraroodstraling is warmtestraling". Het zijn echter geen synoniemen. De term warmtestraling zegt iets over de oorzaak: de temperatuur van een object. De vrij bewegende deeltjes zenden die straling uit. Dus ook als het object zo heet is dat het zichtbaar licht uitzendt. Dat is wel warmtestraling maar geen infrarood. De term infrarood zegt iets over de golflengte. Ook de straling die wordt uitgezonden bij het terugvallen van een aangeslagen atoom ligt vaak in het infrarood. Maar het is geen warmtestraling.

Andere antwoorden (2)

Welke objecten zenden infrarode straling uit?

__________Uit http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/147600-elektromagnetisch-spectrum-infrarode-straling.html___________

Eigenschappen en indeling van infrarode straling
Infrarode straling is een onderdeel van het elektromagnetische spectrum en zit tussen zichtbaar licht en radiogolven in. Het onderscheid tussen de diverse onderdelen van het elektromagnetische spectrum wordt gemaakt aan de hand van de golflengte van de straling.
Hierbij geldt: hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, des te meer energie. Infrarood heeft een golflengte van 700 nm (nanometer) tot 1 mm. De golflengte is afhankelijk van de temperatuur volgens de Wet van Wien.
Van alle elektromagnetische straling afkomstig van de zon bereikt 53% het aardoppervlak in de vorm van infrarode straling, 44% als zichtbaar licht en 3% als ultraviolette straling.
Net als alle andere vormen van elektromagnetische straling heeft infrarood geen medium nodig om zich in voort te bewegen. Elektromagnetische straling plant zich dus ook in een vacuüm voort. Hierdoor voelen wij de warmte afkomstig van de zon ondanks dat deze 150 miljoen kilometer van ons is verwijderd. Er zijn verschillende indelingen gemaakt voor het infrarode gebied afhankelijk van de toepassing.
_________________________________

Infrarode straling is dus " gewoon" warmtestraling.
Een menselijk lichaam geeft niet overal evenveel warmte af. Bij de nagels wordt de lichaamswarmte iets tegen gehouden.
Sommige mensen hebben altijd koude, en anderen altijd warme handen.

Een leuk experiment: neem een warmteopname van een vriend. Stel hem een vraag over verliefdheid ( of iets anders wat hij gênant vindt) Neem nogmaals een warmteopname. Je zult zien dat de tweede opname anders is dan de eerste.

Een kopje koffie, met verse koffie, dan met een ijsklontje erin.
Je eigen gezicht, voor en nadat je naar buiten bent geweest.

Heel veel plezier met je camera !
Erna55
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Infrarode straling is niet "gewoon" warmtestraling. Wel is het zo dat wat je met een infraroodcamera vastlegt, voornamelijk warmtestraling is. Maar er is infraroodstraling die geen warmtestraling is en er is warmtestraling die geen infraroodstraling is.
Alle objecten met een temperatuur boven het absolute nulpunt zenden straling uit, maar anders dan Ozewi... vermeldt, hoeft dit geen warmtestraling te zijn. Warmtestraling is straling in het infrarood met slechts een bepaalde bandbreedte. Er zijn vele objecten die (ook) gammastraling, licht of radiostraling uitzenden; dus zowel straling met een lagere, als met een hogere energie.

Warmtestraling is straling in het infrarood met slechts een bepaalde bandbreedte.

Als voorbeeld van radiostraling wil ik noemen de kosmische achtergrondstraling die door het gehele heelal werd uitgezonden kort na de Big Bang. Inmiddels is het heelal zo ver uitgedijd dat deze straling nu verschoven is naar kortegolf-radiostraling met een golflengte van bijna 2 millimeter. zie de bron. En niet te vergeten vele radiostations!

Als voorbeelden van objecten die licht uitstralen: de zon en alle sterren die wij zien (de maan en de planeten reflecteren slechts licht). maar ook een haardvuur, een kaars, een gloeilamp, LED etcetera.

Bovendien zit het heelal vol objecten die (ook) gammastraling uitzenden, zoals de onmiddellijke omgeving van zwarte gaten. Maar ook heb je medische apparatuur, zoals voor het maken van Roentgenopnamen wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Warmtestraling is straling die veroorzaakt wordt door de thermische beweging en botsingen van de deeltjes (moleculen, atomen, ionen). Dat hoeft niet alleen infraroodstraling te zijn. Heel hete voorwerpen produceren (ook) warmtestraling in het zichtbare licht en heel koude objecten voornamelijk in het radiogebied.
In die zin is de kosmische achtergrondstraling een goed voorbeeld van warmtestraling die geen infraroodstraling is. Het is radiostraling van iets heel kouds, nl. de door de uitdijing afgekoelde straling van de ontkoppeling, zo'n 380.000 jaar na de oerknal.