Je kunt gemakkelijk zien wanneer water kookt aan het borrelen. Als je een pan met water op het vuur zet zul je al vrij snel belletjes zien ontstaan op de bodem. Als die belletjes eenmaal tot helemaal bovenaan het water komen, begint het water te borrelen, zoals we dan zeggen. Precies vanaf dat moment kookt het water.
fremar
6 jaar geleden
Bij belvorming onder in de pan, is er sprake van aan de kook. Bij volledige borreling is er sprake van koken.

Dus er staat breng de soep aan de kook, dan moet je wachten tot de eerste bellen ontstaan en deze belvorming instaat houden. Als er staat laat de soep koken, dan moet je gaan tot volledige borreling en dat vasthouden zolang als nodig.

Dus het simpele antwoord is: Bij volledige borreling kookt water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hangt er enkel van of hoe je koken definieert en wat je onder water verstaat. Een zuivere H20 oplossing (praktisch niet realiseerbaar) heeft andere eigenschappen dan wat doorgaans water wordt genoemd. Op het ogenblik dat er bellen ontstaan onderin je kookpan, is er nog een redelijk groot temperatuurverschil met de oppervlakte. Met koken bedoelt men doorgaans dat de vloeistof overal dezelfde temperatuur heeft en bij verwarming een lange tijd niet meer heter wordt. Alle toegevoegde energie wordt dan omgezet naar kinetische bewegingsenergie van watermoleculen die de vloeistof ontsnappen als damp. Dit gebeurt dan over het hele volume. Druk op de vloeistof van bv lucht werkt dit tegen. In een snelkookpan kan men zo de temperatuur van kokend water verhogen. Op grote hoogte met minder druk kookt water daarom sneller. Onzuiverheden zoals mineralen verlagen het kookpunt, omdat er daarop sneller dampbelletjes kunnen ontstaan. Bij teveel plotse energietoevoeging (bv. watergekoelde kernreactor die op hol slaat) spat je water door massale dampvorming in elk punt letterlijk van het ene moment op het andere uit elkaar (met direct erna stoomreacties en thermische ontbinding in gassen).