Verloopt tijd - ook - in quanta?

Op atomair niveau spreek je over quanta als het om energie gaat. Ik vraag me af of datzelfde ook voor tijd op zou kunnen gaan. Kleine sprongetjes die, net als bij energie - niet door ons opgemerkt worden omdat ze zo klein zijn. Zijn daar ideeën of aanwijzingen voor? Is er misschien zelfs tussen energie en tijd een relatie?
Als dat inderdaad zo is dan gaan gedachtenexperimenten zoals de haas en de schildpad niet meer op en is die paradox ook gelijk de wereld uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een relatie tussen energie en tijd is er wel. Als je de hoeveelheid energie wilt berekenen is de duur ofwel tijd van dat gebeuren altijd wel van belang.

Hoewel we tijd wel vaak als continue ervaren is het maar de vraag of de moderne fysica dat ook wel zo ziet. Immers de kwantummechanica lijkt alles te kwantificeren. Omdat een absolute tijd inmiddels in de fysica niet meer als reeel wordt beschouwd maar relatief die mede wordt bepaald door de lichtsnelheid werd hierbij ook een zogenaamde minimumtijd gehanteerd de placktijd ook wel kwantumtijd genoemd.

Hoewel het in theorie mogelijk lijkt om tijd steeds verder op te delen in kleinere stukjes, is de plancktijd of kwantumtijd volgens de huidige stand van de wetenschap de kleinste betekenisvolle eenheid van tijd.

De plancktijd is zo kort dat hij nog nooit direct is waargenomen tijdens een experiment. Toch is er veel theoretische ondersteuning voor het bestaan van de plancktijd.

"De onderzoekers richtten zich op de vraag of tijd een continue of een discrete grootheid is. “Wij stellen in ons onderzoek voor dat tijd een discrete grootheid is en we dragen ook manieren aan om dit te testen,” aldus Faizal.

Ze leggen uit dat de structuur van tijd eruitziet als die van een kristal en bestaat uit discrete segmenten die zich herhalen. Het argument dat tijd een discrete grootheid is suggereert dat onze perceptie van tijd als iets wat continu vloeit, slechts een illusie is.

“Het fysieke universum is meer een film, waarin afbeeldingen in elkaar overvloeien waardoor de illusie van bewegende beelden ontstaat,” zei Faizal."

http://www.ninefornews.nl/onze-perceptie-van-tijd-als-iets-wat-continu-vloeit-is-slechts-een-illusie/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plancktijd
erotisi