Volgens een nieuwe studie van Amerikaanse wetenschappers bevatten onze uitwerpselen een aanzienlijke hoeveelheid edelmetalen. Dat meldt de US Geological Survey.
In de ontlasting van mensen zitten deeltjes goud en zilver, maar daarnaast vonden de onderzoekers ook palladium en vanadium in de uitwerpselen terug. Dat zijn materialen die gebruikt worden bij de productie van elektronica.

De edelmetalen zijn voornamelijk afkomstig uit verzorgingsproducten en schoonmaakproducten. Daarnaast bestaan er ook alcoholische dranken waarin goudkorreltjes zitten.

Dankzij speciale chemicaliën kunnen we de metaaldeeltjes uit de riolen filteren. ‘We zijn geïnteresseerd in het verzamelen van waardevolle metalen die vervolgens weer kunnen verkocht worden’, zeggen de onderzoekers.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, maar is nog niet commercieel terug te winnen:

According to work presented at the 249th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society, human sewage contains metals like gold and silver as well as rare elements such as palladium and vanadium, which are used widely in electronics and the production of alloys.