Heel eenvoudig: door al die eenheden uit te schrijven.

De eenheid van Fs, een kracht, is N (Newton). Een Newton is gelijk aan een kg·m/s².

De eenheid van l, een lengte, is m (meter).

De eenheid van m, een massa, is kg.

Fs·l/m heeft dus als eenheid: (kg·m/s²)·m/kg.

Dat is (kg·m·m)/(s²·kg).

De beide kg vallen tegen elkaar weg. Dan krijg je m²/s², en dat is (m/s)².

Neem je daar de wortel van, dan valt het kwadraat weg, en houd je dus m/s over.

QED
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals gewoonlijk bij cryofiel, niets op aan te merken, helemaal goed +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had het niet beter kunnen schrijven. +