Waarom wordt een mengsel van ethanol en water warm?

Als je H2O en C2H6O mengt en je meet de temperatuur zie je een stijging van een paar graden Celsius, doe komt dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Het mengen van ethanol en water is exotherm; bij 298 K kan de mengwarmte (afhankelijk van de gebruikte mengverhouding) oplopen tot 777 J/mol.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Fysische_eigenschappen

Toegevoegd na 15 uur:
Het exotherm zijn van een reactie wordt veroorzaakt doordat de bindingen die bij de reactie worden verbroken meer energie bevatten dan de bindingen die bij de reactie worden gevormd. Tijdens de reactie wordt dus energie die is opgeslagen in bindingen (chemische energie) omgezet in andersoortige energie.
erotisi
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Dat is weinig meer dan de vraag anders omschrijven. Het wordt warm omdat er warmte vrijkomt. Waar komt die warmte vandaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.quora.com/Thermodynamics-Why-does-the-H2O-Ethanol-solution-have-less-volume-than-the-pure-components Hier staat een uitleg waarom het warmer wordt, maar ik begrijp het niet helemaal. Als je dit kan uitleggen op een wat simpelere manier zou dat mij heel erg helpen
erotisi
7 jaar geleden
Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat de moleculen van ethanol en water goed in elkaar passen zodat het gezamenlijke produkt kleiner wordt, zoals je een bak zandkorrels mengt met een zelfde bak voetballen, als je die twee bakken bij elkaar doet zal je niet twee bakken nodig hebben maar 1,5 of zoiets. Maar zoals daar gezegd dat moet je voor moleculen als water en alchohol niet al te letterlijk nemen alsof er gaten tussen de moleculen vloeistof zitten maar ze blijken goed aan elkaar te passen. Het eerste antwoord is inderdaad wat complexer. Heel kort samengevat wordt het volume kleiner omdat doordat het mengsel exotherm is en er dus energie weg gaat uit het volume door de 'conservatie van energie' moet die warmte dus ook aan het volume worden onttrokken. Bovendien blijken zowel water als ethanol waterstofbruggen te kunnen vormen met elkaar en door die wederzijdse aantrekking kan het volume ook kleiner worden.