Tot op welke hoogte kan een vliegtuig een supersonische knal veroorzaken?

Op een gegeven moment wordt de lucht ijler naar mate je hoger komt.
Is er een punt waarop de luchtdichtheid te gering wordt om dat te veroorzaken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Grotere hoogte zwakt de geluidsindruk flink af, doordat de geluidsknal zich voortplant als een uitdijende kegel, en van een vliegtuig op grotere hoogte wordt de kegel gewoon zo groot dat het geluidsdruk door die uitdijing enorm verzwakt is tegen dat die op de grond aankomt. En door de grotere hoogte zullen vliegtuigen flink hard moeten gaan om voldoende draagkracht te hebben in de zeer dunne lucht, maar op zich maakt het voor de sterkte van de knal niet veel uit als je echt harder dan Mach 1,3 gaat. We hebben eigenlijk geen vliegtuigen die hoger gaan dan de Lockheed Blackbird (de SR-71), en die heeft dus een heel hoge snelheid nodig om op 80.000 voet (24 km) hoogte voldoende draagkracht te hebben. Alleen de uit de ruimte terugkerende Space Shuttle (die intussen al niet meer vliegt!) kon echt op nog grotere hoogte een geluidsknal maken, maar daarvan noemt de NASA toch ook maar de knal die gemaakt wordt op zeg maar 18 km hoogte. Op grotere hoogte ging hij dan wel harder, maar dat maakt de knal niet indrukwekkender, en dan moet hij wel verder reizen en uitdijen naar de grond toe, en pas op de wat lagere hoogte van 18 kilometer telde die echt mee dus. Uit het in de bron genoemde lijstje blijkt dat de relatief grote en zware Concorde op zijn kruishoogte eigenlijk nog de zwaarste knallen kon veroorzaken, en dat was ook meteen één van de redenen dat de Concorde überhaupt maar beperkt succes had. Terug naar de vraag: die is eigenlijk niet rechtstreeks te beantwoorden, net zomin als dat je eenduidig kunt vaststellen tot hoever een ontploffing precies hoorbaar is. Wanneer noem je een zacht knalletje nog net een geluidsknal ... http://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-016-DFRC.html Toegevoegd na 1 dag: Ook op zeer grote hoogten, dus die waar we geen geschikte vliegtuigen voor hebben, zal een sneller dan de geluidssnelheid bewegend voorwerp (bijvoorbeeld een neerstortend en in stukken brekend stuk ruimteschroot) een geluidsknal veroorzaken. De geluidsknal van een onregelmatig gevormd stuk zwaar schroot zal door de veel sterker verstoorde stroming krachtiger kunnen zijn dan die van een doelmatig gestroomlijnd vliegtuig. Maar deze toevoeging aan mijn antwoord raakt formeel buiten het bereik van de vraag, want ik gebruik nu geen als een vliegtuig vliegend voorwerp. Zie daarom de tweede reactie van mijn hand, na de reactie op de reactie van erotisi (in totaal de derde reactie op dit antwoord).

Als een vliegtuig sneller gaan dan het geluid, ontstaat altijd de zogenaamde supersonische knal. In de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw was zo nu en dan een straaljager te horen die door de geluidsbarrière brak. Tegenwoordig is dat niet meer toegestaan. Zie verder onderstaande bron over geluidssnelheid.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100