Waarom smelten de ijsschotsen niet terwijl het omringt word door zout zeewater?

Als je zout op ijs strooit, smelt het. Maar ijsschotsen zijn zoet water, maar de zee is zout. Dus waarom smelten de ijsschotsen dan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het strooien van zout op wegen verlaagt het vriespunt van de vloeistoffen op de weg tot maximaal - 5 graden Celcius, door de beweging die de pekel in samenspel met de voertuigen en de wrijving maakt worden de ijskristallen die zich vormen uit elkaar gedrukt en blijft de weg berijdbaar,op het moment dat er geen verkeer meer op de weg is en de temperatuur van het wegdek onder de 5 graden onder nul komt bevriest de pekel weer en word de weg weer glad. . Dus het ijs op de weg smelt niet door het zout maar het zout zorgt ervoor dat de bevriezingstemperatuur van het zoete water verlaagd word doordat het water zout word.(zeewater bevriest pas bij -5 Graden zoet water bevriest bij 0 graden)
De ijsschotsen maken verder maar met een klein deel van de oppervlakte contact met het zeewater welk al een lagere temperatuur kan hebben dan het zoete ijs (zeewater tot -5 zoet ijs smelt pas bij 0 Graden.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het zout in de zee is in zulke kleine mate dat je dat bijna niet ziet.

ik zeg expres bina want ze smelten er wel een beeeetje door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, ZO zout is zeewater nou ook weer niet. En zout smelt niet alle ijs altijd, het verlaagt het smeltpunt een beetje, zodat ijs bij een paar graden onder nul al begint te smelten. Als ijs koud genoeg is, heeft zout geen effect.
Bovendien moet je zijn opgevallen dat ijsschotsen na verloop van tijd wel degelijk smelten, als ze warm genoeg worden om het zout z’n werk te laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang de omliggende temperatuur maar laag genoeg is, blijft het bevroren. En de meeste ijsschotsen en ijsbergen in zee ontstaan rond de polen, waar -20 absoluut normaal is. Dat is kuod genoeg om ook zeewater te laten bevriezen; Het vriespunt verlagende affect van zout is niet sterk genoeg om bevriezing tegen te gaan.