Dat kan je niet.

De gedachte dat uit CO2 en water H2CO3 wordt gevormd is namelijk reeds (lang) achterhaald.

CO2 reageert in water namelijk als zuur:

CO2 + 2 H2O --> H3O+ + HCO3-

Deze reactie is bovendien endotherm. Dwz: er komt geen energie vrij uit deze reactie maar deze kost net energie:

CO2 + 2 H2O + Energie --> H3O+ + HCO3-

Een goede vraag zou dus zijn: Hoe berekent men de energie die nodig is om uit CO2 en water bicarbonaat te vormen.

Dat kan alleen als je weet hoeveel energie er in de reactie 'thuishoort' per mol. Vermenigvuldig deze dan met het aantal mol CO2 dat zal reageren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat deze reactie endotherm is kan je afleiden uit de zuurconstante van CO2. Die daalt namelijk bij stijgende temperatuur. Dat wil zeggen dat de reactie in omgekeerde richting trager verloopt of CO2 net sneller met water reageert. En dat bij een hogere temperatuur waar het evenwicht dus meer energie wil wegwerken. Kortom sneller CO2 met water laten reageren terwijl er energie verdwijnt? Dat klinkt als een endothermische reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het zelf niet meteen terug. Of je het zelf op een andere manier kan berekenen weet ik niet zeker. Dat is eerder stof voor een thermodynamicus dan voor een scheikundige.

Andere antwoorden (1)

Dat kun je niet berekenen. Je kunt ze opzoeken in Binas, tabel 57, vormingsenthalpie.
Reddie