Hoe ontstaan hinderlijke spiegelingen op een bril voor een brildrager?

De meeste brillen hebben een antireflectiecoating. Dwz dat er niet zoveel lichtstralen worden gereflecteerd. Een voordeel hiervan is dat bijv. iemands ogen beter te zien zijn door de bril heen.
Maar dat geeft nog geen voordeel voor de brildrager zelf. Dat is wel dat door zo'n coating de lichtinval toeneemt doordat er minder wordt gereflecteerd. Maar mijn eigenlijke vraag is waardoor spiegelingen, bijv. in het donker rijden, ontstaan die dan door de antireflectiecoating worden tegengegaan.

Immers als je achter je bril zit, zoals een brildrager dus de wereld ziet, worden de weerkaatste lichtstralen naar buiten dus van de brildrager af uitgezonden. Je zou dan niet verwachten dat de brildrager dan last heeft van die weerkaatsingen. Toch blijkt dat bij bijv. in het donker rijden wel hinderlijk, maar hoe ontstaan die hinderlijke spiegelingen dan voor de brildrager?

erotisi
7 jaar geleden
5.7K
erotisi
7 jaar geleden
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar die reflectie begrijp ik nog wel

Het beste antwoord

ontspiegeling van brillenglazen is voor de brildrager vooral belangrijk aan de binnenkant: in het donker zal licht van bijvoorbeeld de koplampen van tegenliggers reflecteren vanaf het oog zelf spiegelen aan de binnenkant van het brillenglas. Uit eigen ervaring weet ik dat deze reflecties bij ontspiegeling donkerviolet te zien zijn en daarmee minder storend dan helder wit.

Toegevoegd na 2 minuten:
de ontspiegeling zit aan beide kanten van het glas, de binnenkant is dus voor de brildrager belangrijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je nu dat het licht door de bril op de ogen (hoornvlies) vallen en daarop reflecteren en vervolgens weer reflecteren op de binnenkant van de bril die dan weer richting de ogen gaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.