Wat is de formule om te berekenen hoe ver een pijl komt?

Ik heb een nieuwe boog, en ik was benieuwd hoe ver hij een pijl op een hoek v. 45 graden zou schieten. Hij schiet met 43 pond op 28 inch, en de pijlen zijn rond de 30 g zwaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de berekening die je moet maken voor een kogelbaan, alleen is het erg moeilijk exact te voorspellen hoe ver hij komt daar je te maken hebt met meerdere onzeker factoren als de wind en de luchtweerstand van de pijl. Toegevoegd na 38 seconden:
...onzekere... Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelbaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet de aanvangssnelheid niet en zonder dat gegeven kun je niet uitrekenen op welke afstand de pijl de grond raakt.

Het beste antwoord

ik kan je de berekening alleen geven zonder luchtweerstand.

Potentiele energie van de pijl: er wordt een kracht van 43 pond uitgeoefend over 28 inch, lineair afnemend naar 0 pond.

43 pond = 192N
28 inch = 0,71m
E_pot = 0,5 * 0,71 * 192 = 68 Joule (excuses voor het tussendoor afronden, daar wordt het iets minder nauwkeurig van maar het gaat even om het idee)

bovendien geldt voor de kinetische energie direct na loslaten:

E_kin = 0,5 * massa * snelheid^2
snelheid = 67 m/s (mits 100% van de potentiele energie van de boog wordt omgezet in kinetische energie)

onder een hoek van 45 graden is dat uit elkaar te halen in 48 m/s horizontaal en 48 m/s verticaal (sinus/cosinus van 45 graden)

2x de snelheid gedeeld door de valversnelling is de vluchttijd van de pijl:
48 * 2 / 9,81 = 9,71 seconden

de afgelegde horizontale afstand in die tijd is:
48 * 9,71 = 466m

let wel, dat gaat er dus van uit dat 100% van de energie wordt omgezet, en dat er geen luchtwrijzing is. In de praktijk kan het best dat daar maar een kwart van overblijft.

(en nu hopen dat ik geen rekenfout heb gemaakt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen enkele boog (die ik ken) heeft een eindspanning van 0.
Zeker niet een longbow.
Daarnaast zou in je luchtledige berekening meegenomen moeten worden dat in het begin energie wordt opgeslagen in de boog zelf door de snelheid van ontspannen. Een boog weegt nu eenmaal veel meer dan de 30 grams pijl en wordt ook in beweging gebracht. Als de boog bijna op uitgangspositie terug is zal de pijl weer energie opnemen van de bladen van de boog omdat dan de voorwaartse snelheid van de pees een veelvoud is van die van "uitrekking" door de bladen van de boog. Echter niet alle bewegingsenergie. Dit laatste, het afremmen van de snelheid van ontspannen van de boog, is hard nodig om de boog heel te houden. Een boog volledig gespannen laten schieten zonder pijl maakt dat ie kan breken. Heb dat al eens zien gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de spanning in de schotrichting, en die is wel degelijk 0; de pees staat weliswaar onder spanning op de boog, maar die spanning staat dwars op de richting en doet er daarom niet toe. De reden dat een boog breekt als je die zonder pijl afschiet, is dat de energie die normaal gesproken op de pijl overgedragen zou worden, nu met een klap overgedragen wordt op de boog zelf. Zoals ik al in mijn berekening aangaf heb ik voor het gemak gesteld dat 100% van de potentiele energie overgedragen wordt; in de praktijk is dat (als ik me niet vergis) 70 tot 90 procent. Ja, de boog zelf komt ook in beweging, maar veel minder dan de pijl zelf. Aangezien de snelheid kwadratisch in de energie zit tikt dat veel harder aan dan de massa van de boog. Ter overweging: Het dikste gedeelte van de boog (daar waar je hem vasthoudt) beweegt in het geheel niet. Wat echt veel uitmaakt voor het bereik is de luchtwrijving; ook die gaat kwadratisch met de snelheid en haalt zeker op de eerste paar meters erg veel energie uit het schot.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hoe berekent u de snelheid van de boog? de mijne is 30 pond

Andere antwoorden (3)

Je moet allereerst weten met welke snelheid je pijl de boog verlaat. Kun je ons dat vertellen, want dat is ook afhankelijk van hoe ver je de boog spant etc. De formule op zich is een parabool. Bij de artillerie gebruiken ze dezelfde formules. Daar corrigeren ze dan op wind en weerstand

Toegevoegd na 2 dagen:
Je gaat ervan uit dat de snelheid van de pijl in de x-richting gelijk blijft. In de y-richting is deze v0y - g *t. De afstand in de x richting is v0x * t, de afstand in de y richting is Sy = v0y *t - 0.5 * g* t kwadraat. V0x =V0y en
Sy = waarschijnlijk 0 of 1,5 m of zo. Ga ervan uit dat je V0x en V0y weet, dan reken je t uit met Sy=0 (of 1,5). De horizontale afstand reken je dan uit met Sx= V0x * t.
Dus aangenomen, alles zonder wrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die informatie is gegeven: de lengte van de pijl is 28 inch (er van uit gaand dat je de boog maximaal spant)
Ik denk dat dit een schoolopgave is waar je geen onzekerheden zoals weerstand e.d. hebt. Dit kan je heel eenvoudig berekenen. Allereerst moet je berekenen hoeveel kinetische energie hij bij het beginpunt heeft (de hoogte van het begin punt nemen we 0) De formule van kinetische energie is 1/2mv(2), als je de energie weet kan je dmv een energie balans de afstand bepalen die hij in totaal reist. Je hoeft niet moeilijk te doen met een parabool e.d.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voordat mensen gaan zeggen dat de pijl niet meer op de grond komt omdat er geen luchtweerstand is. Dit heeft er niets mee te maken. De pijl komt op de grond door de zwaartekracht, g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is in elk geval onjuist.
Het is niet met zekerheid te berekenen. Behalve de maximale spanning zou je het hele spanningsverloop moeten weten om de maximale energie te berekenen. Dan zou je de startsnelheid van de pijl kunnen berekenen. Hoever die dan komt hangt af van de luchtweerstand. Door de luchtweerstand is de ideale hoek ook iets minder dan 45 graden.

Mijn 45 pond recurveboog schiet ruwweg 150 meter, dit met houten pijlen met natuurveren. De zwaardere (42g) komen 25 m verder dan de lichtere (30g) omdat de luchtweerstand dan minder telt en ook omdat de boog meer energie kan afgeven aan een zwaardere pijl.

Toegevoegd na 54 seconden:
Uiteraard heeft de 42 grams pijl wel een lagere startsnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spanningsverloop is voor een normale (niet-katrol) boog redelijk lineair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mhjfaase
Daar zou ik niet zo vanuit gaan. Heb dan ook een paar verschillende bogen thuis en daardoor wat ervaring en meetmogelijkheden. Naast de al genoemde 45 ponds recurve boog heb ik ook nog een longbow, vanwege de afmeting en trekspanning. niet vergelijkbaar met de boog van vraagsteller.
Zelfs al zou de veerspanning van de (daar op ontworpen) boog volledig lineair zijn met de buiging van de boog dan nog is de trekkracht op de pijl zelf afhankelijk van de hoek die de pees maakt met de pijl.