Maxwell stelde een heel stel vergelijkingen op omtrent elektromagnetisme, en is daar tamelijk bekend mee geworden (de "Maxwell-vergelijkingen", hoewel Maxwell die zelf niet in die vorm beschreef). Hij gebruikte in zijn werk opeenvolgend de letters van het alfabet als variabelen, beginnend bij A. Sommige van die letters zijn gangbaar geworden; sommige niet.
Dus de B is niet een afkorting ergens voor o.i.d.; het is puur toeval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik vond de vorm van de B wel op de magnetische veldlijnen aan het einde van een magneet lijken. Ik had het in die hoek gezocht. Geen idee dat het uiteindelijk zo'n simpele verklaring zou blijken zijn. (+ voor zowel de vraag als voor dit antwoord)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het ook op moeten zoeken; dit zijn niet dingen die je je dagelijks afvraagt. Dat vind ik eigenlijk ook wel het leukste van de vragen hier.
Plusje voor de vraag, idd.

Andere antwoorden (1)

Omdat ooit bedacht is dat de magnetische fluxdichtheid de letter B moest krijgen.
Ze wordt in de eenheiden Tesla (SI-eenheid) of Gauss (10 000 Gauss = 1 Tesla) aangegeven.
Een permanente magneet wekt in zijn binnenste en in zijn omgeving een B-veld op. Elk punt binnen en buiten de magneet kan een B-veldsterkte met een richting worden toegewesen. Plaatst men een kleine kompasnaald in het b-veld van een magneet dan richt deze zich in de veldrichting uit. De uitrichtende kracht is evenredig met de sterkte van het B-veld.
escape
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
"Omdat ooit bedacht is dat de magnetische fluxdichtheid de letter B moest krijgen."
Dat is toch nauwelijks een antwoord op de vraag !
escape
10 jaar geleden
Oh nee? Einstein zei: E=mc^2.
Die letters stellen eenheden voor. Zo is dat bedacht door de mensen.
I=stroom. V=spanning, R=weerstand, gewoon een kwestie van conventies, van afspraken dus die ooit bedacht zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De E is van [E]nergie
De m is van [m]assa
De c is van [c]onstante Dat slaat ergens op. De gedachte dat de B ook de letter van een woord is, is een logische en terechte vraag. Dat dat "ooit bedacht is" is een dooddoener. Net zoals: "Nee, je krijgt geen koekje" "Waarom niet ?" "Omdat ik het zeg !" Maar laten we zien wat de de vragensteller als beste antwoord beoordeeld. Wellicht moet ik mijn ongelijk bekennen.