gaat het licht(lichtsnelheid)ook door de geluidsbarriere.?

daar waar het licht vertrekt begint het met snelheid 0.het waar/wanneer gaat het licht door de geluidsbarriere,en merken wij daar iets van?is er zoiets als een constante knal doordat het licht constant die barriere doorbreekt.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag
rose
11 jaar geleden
Het licht begin toch niet met snelheid 0. Licht heeft altijd de snelheid van het licht (de lichtsnelheid is immers constant). En die is altijd groter dan de snelheid van geluid in onze atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus heeft licht al op het moment van ontstaan deze snelheid?is dat ooit gemeten,of is dat een aanname?
Reddie
11 jaar geleden
Neem een lang stuk touw. leg het uitgestrekt op de grond. Geef nu aan het begin een zwieper op en neer.
Je zult zien (aan de golfftop) dat de golf zich van het begin tot het eind met dezelfde snelheid voortplant.
Hetzelfde geldt als je golven in het water maakt.
Hetzelfde geldt voor licht(golven).
De golf is namelijk geen materie, maar een "beweging".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie: "De golf is namelijk geen materie, maar een "beweging"." Het interessante aan licht, is dat het zich soms als golf, soms als materie gedraagt. Een simpele vergelijking met een touw gaat daarom nog niet op.

Het beste antwoord

Ja en nee.
_Ja als je de geluidsbarrieres ziet als een een aantal gegevens snelheden, dan gaat licht natuurlijk door alle geluidsbarrieres (maat veroorzaakt geen knal). Maar als je geluidsbarrieres ziet als de knal veroorzaakt door b.v. vliegtuigen, dan ligt het anders.
Voor die 2e vorm heb je n.l. geluidsgolven(veroorzaak door een object b.v. vliegtuig) nodig, die gemaakt worden in de lucht. Aangezien licht geen geluidsgolven veroorzaakt, zal er dus ook nooit een geluidsgolf knal veroorzaakt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom veroorzaakt licht geen geluidsgolf?ook geen rimpeltje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat licht geen (rust)massa heeft en daardoor ook geen front van golven voor zich uit vormen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien?is licht dan geen materie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Materie of stof is de bouwsteen waaruit de (waarneembare) wereld is opgebouwd. Volgens de natuurkunde bestaat materie uit fermionen. Dit zijn deeltjes die gekenmerkt worden door een halftallige spin, zoals elektronen, muonen, protonen en neutronen. Kracht overbrengende deeltjes zoals het Foton en het Gluon zijn dus geen materie, hoewel ze wel energie bezitten en soms ook massa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Licht veroorzaakt geen lucht(druk)golven, om dat licht geen massa bezit, wat door de lucht heen verplaatst hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen bedankt voor de verhelderende antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Nee. Licht begint niet met snelheid nul, maar heeft een snelheid 299.792.458 meter per seconde, in vacuum. Altijd en overall op het moment dat het ontstaat, er is niet zoiets als versnelling.

Daarnaast bestaat licht uit fotonen. Die zijn massaloos en elementair en gaan wel interacties aan met bijvoorbeeld elektronen maar zijn niet in staat om lucht voor zich uit te duwen om zo een schokgolf te creeeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om (schok)golven te veroorzaken moet je een medium (lucht in dit geval) verplaatsen.
Licht(deeltjes) doet(doen) dat niet omdat fotonen/lichtgolven geen luchtverplaatsing tot gevolg hebben.

(In elk geval niet doordat ze tegen de lucht botsen. Een deel van het licht wordt geabsorbeerd en zal opwarming tot gevolg hebben, en dat zal wel een soort golf kunnen veroorzaken, maar dat heeft niets met de geluidssnelheid te maken.)