Kernenergie deskundige?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heet zo iemand een kernfysicus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep ;]
officieel heet dat een 'atoomgeleerde'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onterechte min, naast kernfysicus worden ze inderdaad ook atoomgeleerden genopemd (correctie +)
Nucleair ingenieur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende graden en specialisaties. Je hebt het doctoraat. Dit zijn de doctors in de Kernfysica, de 'toppers' in hun doctrine. Die mogen in hun titel de afkorting dr. voeren. In het engels zijn dit de Ph.D's of de PhD's, afhankelijk of het Amerikaanse of Engelse diploma's zijn (komt van de latijnse titel Philosophiae Doctor). Het puntje ligt blijkbaar nogal gevoelig. "Professor" wil enkel zeggen dat ze een leerstoel aan de unief hebben. Daarnaast heb je de burgerlijk ingenieurs, in het engels de civil engineers. Die mogen in hun titel de afkorting ir. voeren en de industriele ingenieurs die met ing. uitpakken. Je zal zelf wel begrijpen dat de eersten eerder de zuivere wetenschap en de ingenieurs de praktische toepassingen ervan op de korrel nemen. Je kan uiteraard ook master of bachelor zijn. De titel wordt telkens gevolgd door de specialisatie. In dit geval o.a. Kernfysica of Nuclear Physics, Deeltjesfysica of Particle Physics, soms ook wel Hoge-Energiefysica genoemd, verder is er de specialisatie Quantummechanica of Quantum Mechanics, en de Quantum Field Physics en Condensed Matter Mechanics (waarvan ik eigenlijk geen nederlandse versie ken). Er zijn ongetwijfeld nog wel andere exotische studiegebieden. De echte bollebozen goochelen bovendien nog een aantal titels en specialisaties door elkaar; Prof. dr. ir. in subatomaire en experimentele hoge-energiefysica of zo.