hoe herken je bètastraling?

ik moet dat weten voor natuurkunde
maar ik heb geen idee!!
ik weet alleen dat het iets is met elektronen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

ß-straling is beta, omdat het ontstaat door radioactief verval van bepaalde elementen. Bij beta-straling komt er per atoom 1 elektron vrij. Beta straling is minder makkelijk 'tegen te houden' dan alpha straling, maar wel makkelijker dan gamma straling. Kijk maar in je BINAS (ga er van uit dat je dat boek hebt?) bij tabel 25 (isotopen), daar zie je in de rechter kolom informatie over radioactief verval. Soms staat er bij a, b, of y (respectievelijk alpha, beta en gamma).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betastralen worden reeds door een dunne laag aluminium tegengehouden, dit in tegenstelling tot gamma.
Verder laden betastralen geisoleerd opgestelde voorwerpen op met negatieve lading, als de bron zelf ook elektrisch geisoleerd opgesteld staat.
Wat goed werkt als detector is een display uit een kapotte restlichtversterker halen.
Deze hebben soms een gealuminiseerde achterkant die door de impact van snelle elektronen de phosphor coating doet oplichten.
Dit doet gamma echter ook maar niet in die mate
Een andere herkenningsmogelijkheid is dat betastralen zich door een magneet laten afbuigen en gamma niet.
Deze laatste techniek werd al door Rutherford toegepast met welke proef hij bewees dat de atoomkern zeer veel kleiner is dan het atoom zelf.
Een combinatie van deze tests kan je uitsluitsel geven.
Ondanks dat gamma veel doordringender is, is betastraling zeer schadelijk voor de huid, waar het enige mm binnen kan dringen en veel meer schade aanricht als dezelfde stralingsdosis gamma.