Beneden. De hoeveelheid lucht die dan op je drukt, is groter.
Het is zelfs zo dat bovenop een hoge berg de luchtdruk zoveel lager is, dat water bij een lagere temperatuur al gaat koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beneden. Luchtdruk is letterlijk de druk van de de-aarde-omringende atmosfeer. De zwaarte van de dampkring.
Dus boven op de berg is de druk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderaan de berg is de luchtdruk het hoogst.
Hoogtemeters werken door de luchtdruk te meten.
De druk afname is 1 mbar voor elke 8 meter die je de berg op klimt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtdruk neemt op niet-lineaire wijze af met de hoogte, d.w.z. in de onderste lagen van de atmosfeer sneller dan hoger in de atmosfeer. Normaal varieert de luchtdruk op aarde tussen 940 en 1070 hPa. In de kern van orkanen kan de luchtdruk dalen tot onder de 900 hPa. Op 5,5 km hoogte is de druk al met zo'n 50% afgenomen. In de onderste 100 meter neemt de luchtdruk gemiddeld met 1 hPa per 8 meter af. Aangezien het ene weerstation hoger ligt dan het ander, worden door alle weerstations op aarde in aanvang niet vergelijkbare luchtdrukwaarden gemeten. Om een juiste vergelijking te kunnen maken, wordt de luchtdruk van de meeste weerstations op aarde herleid naar het gemiddelde zeeniveau. Bij hogergelegen bergstations wordt een andere methode gebruikt.

Het antwoord is dus: beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderaan een berg is de luchtdruk het grootst.
De kolom lucht boven je is namelijk groter en weegt dus meer, ergo is er meer druk.
Denk maar eens aan water. Hoe dieper je gaat hoe groter de druk wordt.