Welke factoren maken dat water in sneeuw of in ijs verandert?

Wanneer wordt water ijs en wanneer wordt het sneeuw? Waarom kun je zelf wel ijs maken in de diepvries, maar geen sneeuw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

IJs komt niet zomaar uit de lucht vallen, wel regen of hagel of sneeuw of ijsregen etc. IJs krijg je doordat water bevriest, dus als de omgevingstemperatuur onder nul komt. Dat gaat makkelijker als het stilstaat en heel moeilijk als het zout zeewater is.

Bij temperaturen onder het vriespunt vormt sneeuw zich wanneer waterdamp tot ijskristallen verrijpt. Dit proces vindt vooral plaats tussen -5 en -20 °C en optimaal bij een temperatuur rond -12 °C. Bij deze waarde is het verschil in de dampdruk ten opzichte van water en ijs het grootst en gaan watermoleculen van onderkoelde waterdruppels naar vrieskernen. Deze vrieskernen dienen als een soort katalysator en brengen de bevriezing versneld op gang. Door botsingen onderling en op de weg naar beneden groeien deze ijsdeeltjes geleidelijk aan tot sneeuwkristallen. Deze kunnen allerlei vormen hebben, maar ze zijn altijd zespuntig (hexagonaal), zoals goed te zien is in de foto's die de amateurwetenschapper Wilson Bentley al in 1902 maakte.

Wanneer het waait, klitten de sneeuwkristallen, vaak in de vorm van sterren, op hun weg naar de aarde samen en vormen een vlok. Zo'n vlok bestaat uit wat ijs en heel veel lucht tussen de ijsnaaldjes, zo ongeveer als een kussen vol veren met lucht ertussen. Vlokken zijn onregelmatig, klein of groot, maar wanneer het windstil is, dwarrelen ze één voor één naar beneden. Vlokken vormen zich met name in voldoende vochtige lucht die niet al te koud is. Bij vrij lage temperaturen in drogere lucht vallen dikwijls losse sneeuwkristallen. In de poolstreken komt dit vaak voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelf sneeuw maken is dus lastig vanwege het ingewikkelde proces. IJs maken is makkelijk omdat je gewoon water laat bevriezen.

Sneeuw maken kan natuurlijk wel met een sneeuwkanon die weer op verschillende manieren kan werken. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuwkanon
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik zie een stilstaand meer toch sneller geschikt zijn voor een ijsbaan dan een stromende rivier.

Andere antwoorden (2)

Door Temperatuur en Wind. Als je in de vriezer kijkt zie je ook sneeuw, dat is eigenlijk water met lucht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sneeuw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sneeuw is het uitvriezen van vocht uit de lucht, rondom en aan een stofdeeltje hoog in de lucht.
Hagel ( ijs) is het telkens weer aanvriezen van regenwater, aan een bevroren druppeltje water, door velen malen omlaag en omhoog gaan ,door een krachtige opstijgende luchtstroom.
Ijs is het bevriezen van de vloeibare vorm van water.
Sneeuw kunnen we trouwens prima maken, bij temperaturen flink onder nul, door middel van sneeuwkanonnen ( wintersport)