Wat moet je doen om zuurstof uit zand te krijgen, het is toch silicium oxide?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik had begrepen dat men op de maan zo ook uit de bodem zuurstof wilde produceren voor maanbases.

Toegevoegd na 34 minuten:
of was het uit eventueel aanwezig maanijs, dat weet ik even niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt, maar je krijgt niet de zuurstof los eruit, ook niet door het te verhitten.
Je kunt wel zuurstof eruit krijgen gebonden in water:
SiO2 + 6 HF → H2SiF6 + 2 H2O
(HF=Waterstoffluoride of vloeizuur)
of
SiO2 + NaOH → Na2SiO3 + H2O
(NaOH=Natriumhydroxide - caustische soda of bijtende soda)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de scheikunde. Daarna met eletrolyse het zuurstof vrijmaken ? De ionen zitten al in de oplossing , dus zal goed geleiden ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haalt hij ze weer vandaan ?! +1
AWM
14 jaar geleden
Ja, zuurstof uit water halen dat kunnen we wel.
En vissen doen het de hele dag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen halen opgeloste zuurstof uit het water. Elektrolyse doen ze zeer zeker niet!
AWM
14 jaar geleden
@mh75: Helemaal waar.

Andere antwoorden (1)

Je zou het zand heel erg heet kunnen maken. Ik weet echter niet wat er gebeurt wanneer het plasma afkoelt - krijg je dan silicium en zuurstof, of krijg je dan weer siliciumoxide? Ik vrees het laatste.

Je zou het zand dus heel heet kunnen maken, het dan kunnen scheiden in siliciumatomen en zuurstofatomen, en dan beide kunnen laten afkoelen.

Waarom zou je dat trouwens willen? Er zijn goedkopere / efficiëntere manieren om aan zuurstof te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lees de eerste zin van mijn antwoord eens :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je genoeg verhit, gaat elk materiaal over in plasma. Dan scheiden Si en O zich wel degelijk van elkaar.
AWM
14 jaar geleden
Oké. Bij welke temperatuur is dat dan bij zand?
En, gewoon laten afkoelen, en dan heb je puur silicium met een wolk zuurstof erboven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee bij welke temperatuur zand overgaat in plasma. Ik vermoed dat je bij afkoelen weer siliciumoxide krijgt, maar daar mag een fysicus/chemicus zich over uitspreken.