Waarom, bij het onderwaterzwemmen, krijg je wel water in je neus als je op je rug zwemt, maar niet als je op je buik zwemt?

Als je niet uitademt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

als je op je buik zwemt vormt er zich een luchtbel in je neus. Ook je mond kan je gewoon opendoen zonder dat er iets in komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Weer wat geleerd
Heeft te maken me de opwaartse kracht van water op je buik kan het niet omhoog. Op je rug wel en kom er dus water in je neus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je de opwaartse kracht van water bedoelt?
Ben het er niet helemaal mee eens;)
Omdat de dichtheid van water groter is dan die van zuurstof, wil de zuurstof omhoog.
Als je op je buik zwemt dan kan het niet uit je neus omhoog gaan, maar als je dus op je rug zwemt, dan wil de zuurstof omhoog, en die ruimte wordt opgevuld door water!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht is lichter als water en wil daarom naar boven omdat de lucht in je neus eerst naar beneden moet om vervolgens naar boven te gaan zal de lucht in je neus blijven staan
Dit principe wordt ook gebruikt bij een duikersklok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je rug onder water bent met jouw hoofd wat achterover dan zorgt de zwaartekracht en de grootte van het neusgat dat er water langs de luchtkolom naar binnen kan lopen. Kijk naar het principe van het glas in een bak water. Als je het glas met de opening naar beneden in het water drukt (vergelijkbaar met buikligging in het water) dan stijgt het water in het glas maar een klein beetje terwijl het toch diep is ondergedompelt. Als je het glas met de opening naar boven onderdompeld (rugligging in water) dan loopt het glas meteen vol.