Het heet geen bliksembol maar een bolbliksem. Het is een bliksem in de vorm van een bol en net zo gevaarlijk als een bliksem die als een straal verschijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bolbliksem is een bliksem in de vorm van een bol.
Ze zijn heel zeldzaam, maar als ze in je huis of wat dan ook inslaan, blijven ze net zo lang stuiteren tot ze een uitweg gevonden hebben, en zijn dus in principe veel gevaarlijker dan normale bliksem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook een keer bij mijn tante gebeurt.
Ze zeggen dat die het snelst in oude huizen inslaan, misschien vanwege oude slechte bedrading of zo, maar ik weet niet of dat waar is.
Een bolbliksem is een helder oplichtend bolvormig object met een diameter van maximaal 40 centimeter, dat soms waargenomen wordt in de buurt van een blikseminslag en dan secondelang zichtbaar is. Het is een atmosferisch verschijnsel waar lange tijd geen afdoende verklaring voor was. Een bolbliksem doet zich meestal voor bij zwaar onweer maar er zijn ook gevallen bekend waarin een bolbliksem optrad tijdens helder weer.