16,5 mpa = 16,5 mega pascal, oftewel: De druk onder het blad van de schaats op het ijs.

Druk kan er voor zorgen dat ijs met een lagere temperatuur al smelt. In dit geval dus al bij -1.1 graad celcius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent het gewicht van de schaatser een druk op het ijs uitoefent van 16,5 MPa, oftewel 16,5 Mega Pascal.
Dankzij deze druk zal het ijs onder het schaatsijzer smelten en zo een waterlaagje vormen dat als smering werkt voor het glijden.
Daarom kun je wel op ijs schaatsen en niet op een even gladde glasplaat.
De eenheid Pa (Pascal) is gedefinieerd als de druk die 1 N op 1 m3 uitoefent.
16,5 MPa is dus best veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm... Het ijs zal niet per definitie smelten. Het smeltpunt komt 1,1 °C lager te liggen. Als de temperatuur van het ijs hoger is dan  --1,1 °C, zal het ijs smelten. Is het ijs kouder, dan zal het dus niet smelten. Om een indruk te krijgen van de druk (16,5 MPa), kun je die druk vergelijken met de atmosferische druk van (ongeveer) 0,1 MPa. De druk onder het schaatsijzer bedraagt dus zo'n 165 atmosfeer.
Het is een bekend fenomeen dat ijs onder hoge druk verandert in water.
Daarom zijn schaatsen zo smal, de druk is dan om het inzichtelijker te maken ongeveer 163 atmosfeer onder het ijzer van de schaats waarop je de druk uitoefent.
Deze hoge druk zorgt er voor dat het water pas bij -1.1 graden Celsius smelt.(en daaronder dus stolt.)
Dat betekent weer dat het ijs onder het ijzer van de schaats smelt op het moment dat je schaats die druk op het ijs uitoefent, je glijdt dus op een waterfilm en die reduceert de weerstand in de rijrichting van de schaats tot vrijwel nul.
Daarom kunnen we schaatsen op ijs.
Zeer koud ijs zal dus niet smelten onder een schaats en dus is zeer koud ijs minder glad.
Het gladste ijs zit dus net onder het vriespunt.