Als al het ijzer op de wereld door mensen uit de grond is gehaald en verwerkt, komt het dan ooit nog terug in de grond als zijnde ijzer?

Ik bedoel, alles van ijzer verroest op een moment. Als dat roest in de aardbodem verdwijnt is het dan voorgoed weg?
Of is het over 50.000 jaar weer omgezet in ijzer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
Reddie
10 jaar geleden
Er zit geen "ijzer" in de grond. Alleen ijzerverbindingen, waar we met veel moeite en energie het ijzer uit moeten bereiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, ijzer wordt gewonnen uit het erts hematiet als ijzeroxide en verder verwerkt tot het ijzer (staal) zoals wij het kennen.
In het universum gaat niets verloren, uiteindelijk keert alles terug naar zijn oorspronkelijke staat. Bij ons op aarde zijn dat de elementen zie de tabel van Mendeljev.

Het beste antwoord

Over ijzer hoeven we ons niet druk te maken, dit zal er altijd zijn.

"Op basis van deze methode kunnen we met ijzer nog 2.657 jaar toe en met aluminium nog 69.066 jaar. (Als je kijkt naar de totale hoeveelheid die naar schatting aanwezig is in de aardkorst gedeeld door het jaarlijkse verbruik dan is de hoeveelheid ijzer voldoende voor 1815 miljoen jaar en aluminium 38,5 miljard jaar.) Over recycling hebben we het dan nog niet eens. Zoals de econoom Max Singer van het Hudson Institute vaststelt, 'met betrekking tot de beschikbaarheid van metalen op de zéér lange termijn, is het belangrijkste gegeven dat de voorraden ijzer en de bronnen van aluminium zo buitengewoon groot zijn [...] dat het onmogelijk is om je voor te stellen dat ze ooit uitgeput zullen raken.'"

Toegevoegd na 8 minuten:
"IJzer wordt in natuurlijke staat gevonden in het erts hematiet als ijzeroxide"
"Roest is dus gehydrateerd ijzer(III)oxide"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roest_(metaal)

In principe kan men hier weer ijzer uit winnen, maar zolang de andere bron onuitputtelijk is en men heel veel recycleert tegenwoordig is dat een onnodige zaak.

Toegevoegd na 6 uur:
Hier kan je lezen hoe in de oertijd ijzererts ontstaan is door het roesten (oxideren) van ijzer in de zeeën bij de eerste vorming van zuurstof door bacteriën.

http://www.natuurinformatie.nl/get?site=nnm.dossiers&view=natuurdatabase.nl&id=i002642&searchString=zeeen%20ijzer%20zuurstof&q=zeeen+ijzer+zuurstof
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet als ijzer. Maar de hele aardkern bestaat uit ijzer dus zal de aarde als zodanig altijd heel veel ijzer blijven bevatten. We kunnen er alleen niet even snel bij, een gaatje boren van roep maar wat, 550 km om wat ijzer te winnen lukt niet.