regen komt omdat het ergens warm was, en het water (uit de zee, van het land, vanuit rivieren...) is verdampt tot wolken. damp is in feite gemaakt uit hele hele kleine druppeltjes. die druppeltjes zijn lichter dan de gewone "lucht" die we inademen, daardoor gaat hij naar omhoog en wordt dus een wolk.
maar heel boven in de lucht is het ook best koud. als het er heel koud wordt veranderen die kleine waterdruppeltjes in kristallen. die kristallen zijn dan weer zwaarder dan onze lucht, dus kunnen niet meer blijven hangen. hoe hoger de wolk zweeft hoe kouder het wordt en hoe meer kans op regen. de druppels uit die "koude" wolk valt dan op de wolken die eronder zweven zodat die ook op hun beurt beginnen te bevriezen, zwaarder te worden en naar beneden te vallen.
Waarom zijn die kristallen dan niet gewoon sneeuw? Dat komt door de temperatuur van de lucht waardoor de kristallen moeten. Als de temperatuur hoger is dan het vriespunt (O°) dan regent het, is ze lager dan sneeuwt het.
Hagelbollen ontstaan als de kristallen uit de hogere wolken vallen op onweerswolken, die de kristallen dan terug omhoog sturen. door dat heen en weer geduw worden ze alsmaar dikker, totdat ze zo zwaar zijn dat ze toch naar beneden tuimelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je

Andere antwoorden (6)

Dat komt meestal uit de wolken......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de wolkjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vraag je het dan?
Van boven, net zo als alle andere zegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regen is water uit zeeen en en sloten enz. wat verdampt is door warmte en boven weer afkoelt, waardoor het naar beneden valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorm van neerslag waarbij waterdruppels uit een wolk vallen. Als de temperatuur van de wolk en de lucht onder de wolk boven nul is bestaat de wolk geheel uit water. Door botsing van waterdruppeltjes kunnen de druppels verder aangroeien. Voor één regendruppel zijn miljoenen kleine wolkendruppeltjes nodig. Pas als de druppels groot genoeg zijn geworden vallen ze uit de wolk en regent het. In een buienwolk die tot grote hoogte in de atmosfeer reikt waar het vriest bevinden zich naast druppels ook ijskristalletjes en onderkoelde watdruppeltjes. De ijskristallen kunnen dan aangroeien door water van (onderkoelde) wolkendruppels te onttrekken (proces Wagener-Bergeron). Daardoor ontstaan grotere neerslagdeeltjes en regent of sneeuwt het uit een bui meestal harder.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Regen is een belangrijk onderdeel van de natuurlijke waterkringloop.

Water van de land- en wateroppervlakken van de aarde stijgt in dampvorm op in de atmosfeer, condenseert later en valt als neerslag op de aarde. Op deze wijze komen planten en dieren aan het water dat ze nodig hebben om in leven te blijven.

Maar!:

Het handboek Water Science and Engineering (2003) zegt: „Momenteel weten we nog niet precies hoe regendruppels ontstaan.”

De geleerden weten wel dat regendruppels ontstaan uit microscopisch kleine deeltjes die als kern fungeren van uiterst kleine druppeltjes in wolken. Elk van die druppeltjes moet minstens een miljoen keer zo groot worden om één enkele regendruppel te vormen. Het is een ingewikkeld proces dat verscheidene uren in beslag kan nemen.

Het wetenschappelijk handboek Hydrology in Practice zegt: „Er zijn verscheidene theorieën over de manier waarop wolkendruppeltjes regendruppels worden, en onderzoek naar de bijzonderheden van verschillende mogelijke manieren blijft de aandacht van researchwerkers opeisen.”