Wordt de Kv (verdelingsconstante) groter of kleiner als de Rf waarde van een drug afneemt? (dunnelaag chromatografie)

In een oefenopgave van scheikunde over de dunnelaag chromatografie, staat deze vraag. Het antwoord is:
Rf waarde gaat omlaag -> meer stationaire fase -> Kv wordt lager.
Maar ik snap dat laatste stukje niet. Als het toch meer stationaire fase wordt, dan heb je bij Kv = [ ]s / [ ]m toch dat de teller groter wordt, waardoor de waarde van Kv toch juist groter wordt ipv kleiner?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Voor dit soort vragen moet je altijd naar de formule teruggaan. Rf begrijp je blijkbaar goed, maar Kv volgens mij niet. Ik probeer het eenvoudig te schetsen waarom de breuken of verhoudingen tegenover elkaar OMGEKEERD zijn:

Rf = Rate of Flow, zie http://www.aljevragen.nl/sk/analyse/ANA040.html en is gemakkelijk te begrijpen op pagina http://www.bioplek.org/techniekkaartenbovenbouw/techniek22bladgroen.html.
De Rf-waarde uit je vraag zie je in laatste link bijv. als de afstand A (tussen gele lijn en originele onderlijn van groene stof uit blaadje) tegenover de eindlijn B, die dus bijv. zo'n 0,75 is in de tekening daar of 75% van de volledige opzuigingslijn van de vloeistof (nadat het al oranje wordt na volledig opbruiken van de testtijd).

Je kunt al gemakkelijk zien dat als Rf laag is, je wellicht met stoffen hebt die MOEILIJK omhoog gaan in de vloeistof en je doorstroming dus moeilijk verloopt = trage Rate of Flow. Dit begrijpt iedereen, maar de andere definitie komt op veel forums voor (ook het oude www.chemieforum.nl).

Kv is een oude Europees-Aziatische naam waarvan ik nog steeds de afkorting zoek, maar is een Konstante van Verdeling ('verdelingsconstante') en is een metrische verhouding tussen een gas of vloeistof die mobiel beweegt met een bepaald volume, snelheid door een drukverschil en komt van de Engels/Amerikaanse Cv = Flow Coefficient op http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_coefficient met verwijzing naar calculators die dit per stof kunnen uitrekenen. Kort gezegd komt de formule van Kv neer op een afgeleide verhouding tussen de statische fase As en de mobiele fase Am of As/Am.

Nemen we nu rf = klein, wat betekent dat de stof moeilijk (NIET gemakkelijk) meegaat met de loopvloeistof, denk aan het prentje waarbij het nauwelijks omhoog getrokken wordt door de loopvloeistof.

En ja, de kv-waarde is dan heel degelijk GROOT want [A]m is bij dit soort vloeistoffen net klein, waardoor de kv-waarde juist groot is.

Voorbeeld: 10% of 0,10 van Rate of Flow leidt dus tot 10 op 1 verhouding statisch versus mobiel.

Het omgekeerde licht ik toe in een reactie.

+JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu het omgekeerde: een heel gemakkelijk en lichte stof die meegaat in de loopvloeistof: Op het einde van de test is het bijna helemaal meegestegen tot het maximale capillaire niveau van de testvloeistof, dus bijv. 90% of 0,90 of een zeer grote Rate of Flow. De verdelingsconstante is dan qua verhouding aan de kant van het mobiele zeer sterk en dus in de noemer (de opgeloste stof heeft veel MINDER interactie en loopt daardoor dus veel sneller) waardoor je dan tot een verhouding van 10 op 1 komt. Ik vrees echter dat de rest van je klas dit ook niet vat, dus vraag gerust eens opnieuw dit deeltje uit te leggen aan heel de klas, zodat je leerkracht volgend jaar ook weet dat dit op forums tot veel (interessante) vragen leidt! Wiskunde blijft het speelplein van de regels van de natuur... Hoe leuker je het vindt, hoe meer je op het speelplein mag spelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg! Ik snap het nu iets beter en ik zal het inderdaad nog even aan mijn scheikunde docent vragen!