Kun je via buienradar zien hoe laat een zware bui als bijv. afgelopen week ongeveer bij jou zal zijn?

Mijn zoon wil vanmiddag heel graag ergens naartoe maar ik ben bang dat hij overvallen zal worden door zo'n zware bui als afgelopen week en die nu ook weer zijn voorspeld. Ik wil hem daarom graag 'voor de bui aan' weer in huis hebben. Als ie wacht tot de lucht betrekt en het donker gaat worden (als afgelopen week) dan zal hij al te laat zijn om nog op tijd thuis te kunnen zijn, en ik wil hem ook weer niet veel te vroeg naar huis laten gaan.

Kan ik via bijv. buienradar een soort indicatie aanhouden als ik daarop zie waar de bui zich ongeveer bevindt? M.a.w. hoe snel verplaatst zo'n bui zich?

Toegevoegd na 11 minuten:
Aan de antwoorders: Dit was mij nu nog nooit opgevallen *blush*. Thanks, allemaal een plus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dat kan heel goed binnen een tijdsbestek van maximaal 3 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt links klikken op een bepaalde tijd of de keuze 2 of 3 uur vooruit gebruiken. Ook kan je klikken op een bepaalde plaats om te zien hoe buien zich ontwikkelen.

Hoe donkerder het gebied, hoe meer regen. Paars en rode gebieden duiden op zwaar weer.

Voor een 24 uurs verwachting kan je buienradar ook wel gebruiken, maar je kunt het niet precies per plaats zien. Dus vaak op buienradar kijken is wel verstandig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de tweede afbeelding (24 uur vooruit) zie je bijvoorbeeld dat rond 19:00 vanavond in Noord-Brabant problemen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer goede antwoorden, maar jij was het eerst ;-) En ik weet ook wel dat GV hiervoor bedoeld is, maar ik voel me dan zo knullig als het er in (niet zulke grote) koeienletters naast staat :-/ +10

Andere antwoorden (5)

Zeker. tot 24 uur vooruit. Al is dat niet helemaal precies , maar de 3 uur vooruit kun je sowieso ook zien.
Links van de pagina staat dat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog beter, buienradar kan ook voorspellen. Dan hoef je niet moeilijk te doen over de gemiddelde snelheid waarmee buien zich bewegen, omdat de mensen van buienradar die berekening al hebben gemaakt.

In de bron de link naar buienradar, de verwachte ontwikkeling in de komende drie uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: die link blijft geldig, hij toont telkens de verwachting vanaf het heden (het moment dat je de pagina benadert) tot drie uur daarna.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, die link wil niet goed, ik vervang hem even door de voorspelling voor de komende twee uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en nee.

Buienradar geeft een voorspelling van het weer. voor 2 of 3 uur vooruit is dit eenm verwachte verschuiving van huidige buien. Bij 24 uur vooruit wordt gebruik gemaakt van weer modellen. Dus dat kan je zien.

Echter.. De buien die afgelopen maandag rond de achterhoek en twente veel schade opleverden zijn in Nederland ontstaan! Het echt slechte weer was op die plekken tamelijk onverwacht, omdat de weermodellen die storm niet hadden voorspelt! De regen was nl pas tegen 4 pm voorspelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als buien boven land aan komen drijven kun je met buienradar goed bekijken wanneer ze bij jou komen.
Maar soms ontwikkelen buien zich bijna recht boven je hoofd en dat kan heel snel gaan.
Ik ben weleens verrast door iets wat er uit zag als sluierbewolking waar plotseling een bliksem uit schoot onmiddellijk gevolgd door een van de zwaarste regenbuien van mijn leven.