Heeft stikstof een vaste vorm?

Als je stikstof erg verkoeld krijg je vloeibare stikstof. Maar heeft deze ook nog een vaste stof? Zoja. Hoe heet die?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Je hebt een vaste fase bij stikstof, al wordt die niet veel gebruikt.Gas- en vloeibare vorm zijn gangbaarder.

N2 Stikstof

Eigenschappen van het gas
Moleculaire massa -> Moleculair gewicht : 28.0134 g/mol

Vaste fase
Smeltpunt : -210 °C
Latente smeltwarmte (1,013 bar, bij het tripelpunt) : 25.73 kJ/kg

Vloeibare fase

Volumieke massa van de vloeibare fase (1,013 bar bij het kookpunt) : 808.607 kg/m3
Gas/vloeistofequivalent (1,013 bar en 15 °C) : 691 vol/vol
Kookpunt (1.013 bar) : -195.9 °C
Latente verdampingswarmte (1,013 bar bij het kookpunt) : 198.38 kJ/kg

Als je stikstof in de vaste fase wilt krijgen zal je het moeten koelen tot onder de -211 graden celsius aangezien het bij -210 graden celsius vloeibaar wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stikstof heeft geen vaste vorm. Het kan alleen maar een vloeistof of een gas zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles heeft een vaste voorm ook stikstof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, vorm.: als de temperatuur maar laag genoeg is :)
Alle stoffen hebben uiteindelijk een vaste vorm.
Bij sommige gassen licht hier heel dicht tegen het absolute nulpunt aan.
Om stikstof vast te maken zul je met vloeibare stikstof oid aan moeten komen.
Bij dergelijke temperaturen is het heel lastig de energie aan stikstof te onttrekken om het vast te maken.
Een eerder antwoord geeft de stollingswarmte weer.
Om tot vaste stikstof te komen is dus een hele toer.
Zou je tot -211 graden afkoelen , dan spelen de isolatie tegen opwarmen een flinke rol,
stikstof blijft eigenlijk al moeilijk vloeibaar, dat doet het door voortdurend een deel in gas over te laten gaan, de verdampingswarmte wordt dan onttrokken aan de vloeibare stikstof EN de omgeving.
Om stikstof vast te maken moet je helium laten verdampen
en er voor zorgen dat deze verdampingswarmte onttrokken wordt aan de vloeibare stikstof.
Dus moet je met "baden" gaan werken en zeer goed isoleren.
Hoe dichter je richting absolute nulpunt gaat, hoe lastiger het wordt de stoffen te isoleren tegen de omgevingstemperatuur van 20 graden Celsius.
Zelfs (koud) licht bevat dan al veel energie die opwarming veroorzaakt.
Je krijgt dus echt met heel lastige problemen te maken.
De Nederlander Kamerlingh Onnes is vermaard geworden omdat hij in het reeds verre verleden in de buurt van het
absolute nulpunt wist te komen.
Het is handig om op deze naam te googelen.
Je krijgt dan inzicht in de vreemde eigenschappan van stoffen bij zeel lage temperaturen.