De atmosfeer is gemiddeld 1000 km dik.

De atmosfeer is een dunne laag van gassen die een planeet bedekt. Onze atmosfeer, ook wel dampkring genoemd, houdt onze planeet op een comfortabele temperatuur (ongeveer 15 graden), doordat hij de warmte van de zon tot op de grond laat doordringen en verhindert dat de uitgaande warmte in de ruimte ontsnapt. De deken van lucht is dun in vergelijking met de aarde zelf. Heeft de aarde een straal van gemiddeld 6370 km, de atmosfeer is slechts gemiddeld 1000 km dik.

Toegevoegd na 1 dag:
Gezien de reacties lijkt Wikipedia niet betrouwbaar.
Al googelend kom ik steeds een dikte 480 km tegen.
SimonV
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
1000 km is wel wat overdreven. Naar boven toe wordt de lucht steeds dunner. Zie ook het antwoord van WimNobel.
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb m'n antwoord aangepast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dikte van 480 km heeft tezien met de norm van wat men 'lucht' noemt versus de aantrekkingskracht. We moeten altijd opletten wat men bedoelt men een woord. Uit het Grieks betekent 'atmos' damp (denk ook aan adam en adem, maar in het oudste Hebreeuws had het woord 'adam' wel zeven betekenissen waaronder geest en adem de vermoedelijk meest bedoelde in de oudbijbelse teksten) en sfeer wat 'kring' betekent. Als we het over lucht hebben als 99% stikstof en zuurstof, loopt de verhouding van zuurstof als zwaarste stof (grootste moleculen zijn stikstof, daarom vult men ook banden nu eerder met stikstof tegen het traagjes lossen ervan) boven de 400 km eigenlijk 'weg'. Interessant daarbij is het laatste ongeluk van de (zwaarste) Space Shuttle, de columbia die onplofte bij het binnendringen van de dampkring op 60 km hoogte boven Texas. Op youtube zullen wel beelden staan, vermoed ik. Temperatuur liep dan plots heel hoog op. Ook de afstand van 100 km en iets hoger is de afstand waar men niet te schuin mag induiken als men terugkeert naar de aarde omdat men terug zou kunnen afkaatsen op de dikker wordende dampkring.
Er is geen scherpe grens te geven waar de atmosfeer ophoudt. De troposfeer loopt tot ca. 10 km, met dalende temperatuur; daarboven is de stratosfeer tot 50 a 100 km met oplopende temperatuur. Verder naar buiten kennen we de thermosfeer en de ionosfeer. Gassen zijn hier zeer ijl en heet. Veel satellieten hebben een baan van 500 km hoogte. Zij ondervinden daar zo weinig weerstand van de atmosfeer dat ze jarenlang in hun baan kunnen blijven zonder versneld te hoeven worden.
WimNobel